Ο µεγαλύτερος ελληνικός ακτοπλοϊκός όµιλος -και ένας από τους µεγαλύτερους διεθνώς-, η Attica Group, γιγαντώθηκε την τελευταία 20ετία µέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις εταιρειών, χωρίς να διαθέτει, τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια, βασικό µέτοχο, γεγονός που αποτυπώνεται τόσο στο management όσο και στην εταιρική νοοτροπία.

Η ισχυροποίηση του οµίλου έγινε µε κενά στη διαχείριση προσωπικού και πλοίων, όπως τουλάχιστον αποκαλύπτει η τραγωδία της Τρίτης. Γιατί είναι αδιανόητο σε µια µεγάλη ακτοπλοϊκή εταιρεία ο καπετάνιος ενός πλοίου να µην τηρεί τους διεθνείς κανόνες ναυσιπλοΐας, όταν ένας άνθρωπος βρίσκεται στη θάλασσα, και να συνεχίζει τον απόπλου του πλοίου. Ο εκτελεστικός πρόεδρος και ισχυρός άνδρας του οµίλου, Κυριάκος Μάγειρας, έσπασε προ εβδοµάδων την πολυετή αποχή από τη δηµοσιότητα, προκειµένου να στηρίξει τη συµφωνία ανταλλαγής µετοχών µε χρέος µεταξύ MIG και επενδυτικής εταιρείας Strix, συµφερόντων της Τράπεζας Πειραιώς. Την Τετάρτη, όµως, χρειάστηκαν αρκετές ώρες µέχρι να κυκλοφορήσει ανακοίνωση από τη διοίκηση της Attica για όσα απίστευτα συνέβησαν στον Πειραιά. Οταν από τα βίντεο επιβατών αποκαλύφθηκε πως µέλη του πληρώµατος του «Blue Horizon» διαπληκτίστηκαν µε τον 36χρονο Αντώνη Καρυώτη, που προσπαθούσε να επιβιβαστεί, µε αποτέλεσµα να τον σπρώξουν και να πέσει στη θάλασσα. Στη συνέχεια, το πλοίο της Attica Group συνέχισε κανονικά την πορεία του, αφήνοντας τον άτυχο Αντ. Καρυώτη να ξεψυχήσει στα νερά του λιµανιού.

Μία ηµέρα αργότερα, το ∆ιοικητικό Συµβούλιο της πλοιοκτήτριας εταιρείας έκανε δεκτή την παραίτηση του διευθύνοντος συµβούλου Σπύρου Πασχάλη και δεσµεύτηκε για µια «σε βάθος έρευνα και µε τη συνδροµή ανεξάρτητων εξωτερικών συµβούλων, ώστε να διασφαλίσουµε ότι ποτέ ξανά δεν θα παραβιαστούν από κανέναν οι διαδικασίες και τα πρωτόκολλα του οµίλου». Προσωρινός CEO της Attica Group ανέλαβε ο Παναγιώτης ∆ικαίος.

Αποφεύγει τη δημοσιότητα

Ο Κυριάκος Μάγειρας, αν και διοικεί τον µεγαλύτερο όµιλο ακτοπλοΐας στην Ελλάδα και έναν από τους ισχυρότερους παγκοσµίως, αποφεύγει τη δηµοσιότητα µε κάθε τρόπο. Είχε και δυσάρεστες εµπειρίες από την εποχή των περιπετειών του µακαρίτη Ανδρέα Βγενόπουλου στην Κύπρο. Εµφανίστηκε, πρόσφατα, µε συνέντευξη προκειµένου να στηρίξει το σχέδιο ανταλλαγής χρέους της MIG (που είχε αποκτήσει την Attica Group το 2008) µε µετοχές της Attica Group. Μέσω αυτού του σχεδίου η επενδυτική Strix (της Τράπεζας Πειραιώς) κατέστη σχεδόν µοναδικός µέτοχος µε ποσοστό περί το 97%, αφού ακολούθησε δηµόσια πρόταση.

33 πλοία έχει ο στόλος, από τα οποία τα 20 είναι συµβατικά επιβατηγάοχηµαταγωγά, τα 12 ταχύπλοα, ενώ ένα είναι φορτηγό-οχηµαταγωγό

Η Attica Group αποτελεί τον πόλο στον οποίο έχει συγκεντρωθεί σχεδόν ολόκληρο το δυναµικό της ελληνικής ακτοπλοΐας του Αιγαίου, όπως αναπτύχθηκε τις τελευταίες δεκαετίες. Μεταξύ των εταιρειών που έχει ενσωµατώσει είναι και η Hellenic Seaways (πρώην Minoan Flying Dolphins), στην οποία ανήκε το «Εξπρές Σάµινα», που βυθίστηκε στις 26 Σεπτεµβρίου 2000 στα ανοικτά της Πάρου, µε αποτέλεσµα να πε θάνουν 81 άνθρωποι. Η δεύτερη µεγαλύτερη ναυτική τραγωδία στο Αιγαίο στη µεταπολεµική Ελλάδα οδήγησε σε απανωτές ανατροπές και στο σκηνικό της ακτοπλοΐας. Μετά και τη σχεδιαζόµενη απορρόφηση της ΑΝΕΚ, η Attica Group θα µονοπωλεί σχεδόν το Αιγαίο, µε µοναδικό αντίπαλο τη Minoan Group, που ελέγχεται από τον ιταλικό όµιλο Γκριµάλντι. Μάλιστα, οι δύο αντίπαλοι έχουν κατά κάποιον τρόπο µοιράσει τις ελληνικές θάλασσες, µε τον Γκριµάλντι να έχει περιορισµένη παρουσία στο Αιγαίο και την Attica Group ελάχιστη παρουσία στο Ιόνιο.

Σύµφωνα µε πρόσφατο ενηµερωτικό δελτίο, η Attica Group «εστιάζει στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων µεταφορών για επιβάτες και φορτηγά στη Ανατολική Μεσόγειο, εξυπηρετώντας 61 προορισµούς και προσεγγίζοντας 79 λιµάνια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό (στις γραµµές Ελλάδας-Ιταλίας και Μαρόκου-Ισπανίας)». Παράλληλα, αποτελεί την πρώτη ελληνική εταιρεία που ταξίδεψε εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων.

Ο στόλος

Οι θυγατρικές εταιρείες του κλάδου µεταφορών είναι οι Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Africa Morocco Links (AML) και Hellenic Seaways. Ο υφιστάµενος στόλος της εταιρείας µε τα εµπορικά σήµατα Superfast Ferries, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways αριθµεί 33 πλοία, από τα οποία τα 20 είναι συµβατικά επιβατηγά-οχηµαταγωγά, τα 12 είναι ταχύπλοα, ενώ ένα είναι φορτηγό-οχηµαταγωγό. Ολα τα πλοία είναι ιδιόκτητα πλην δύο επιβατηγών-οχηµαταγωγών, που είναι µε µακροχρόνια, «γυµνή» ναύλωση.

17,5 εκατ. ευρώ τα κέρδη της Attica Group το 2022, από ζηµίες 13 εκατ. ευρώ το 2021


Προ διετίας ξεκίνησε να διευρύνει τη δραστηριοποίησή της στον τουριστικό κλάδο µέσω της εκµετάλλευσης ξενοδοχειακών µονάδων. Εχοντας το 100% της θυγατρικής της Attica Blue Hospitality Μονοπρόσωπη Α.Ε. έχει εξαγοράσει τις ιδιοκτήτριες εταιρείες δύο ξενοδοχείων στα νησιά της Νάξου και της Τήνου. Το 2022 η Attica Group είχε περάσει σε κέρδη ύψους 17,5 εκατ. ευρώ, από ζηµίες 13 εκατ. ευρώ το 2021. Ο κύκλος εργασιών του οµίλου είχε εκτοξευθεί στα 530 εκατ. ευρώ από 347 εκατ. ευρώ την προηγούµενη χρονιά.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 9/9