Όλα είναι έτοιμα για την έναρξη του νέου σχολικού έτους, που ξεκινά με έξι καινοτομίες για τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Τα βιβλία βρίσκονται ήδη στα σχολεία, από τον Ιούνιο στα δημοτικά, τον Ιούλιο στα λύκεια και τον Αύγουστο στα γυμνάσια, όπως δηλώνει στην «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» η υφυπουργός Παιδείας, Δόμνα Μιχαηλίδου. Παράλληλα, ανακοινώνει ότι προς διευκόλυνση των γονέων επεκτείνεται η δυνατότητα πρόωρης αποχώρησης των μαθητών των ολοήμερων δημοτικών σχολείων και στις 14.55.

Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις εκπαιδευτικών προκειμένου να μην υπάρξουν κενά, η υφυπουργός σημειώνει ότι τον προηγούμενο μήνα πραγματοποιήθηκαν 3.700 προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, οι οποίες προστέθηκαν στις 28.500 της τελευταίας τετραετίας.

Σετ ρομποτικής

Οι καινοτομίες στη λειτουργία των σχολείων σηματοδοτούν τη φετινή επιστροφή των περίπου 1.350.000 μαθητών νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου στα σχολικά έδρανα τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου.

Διεύρυνση της αποχώρησης στη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων, ψηφιακές τάξεις με διαδραστικά εργαλεία και σετ ρομποτικής είναι μεταξύ των αλλαγών που θα δουν οι μαθητές, ενώ θα συνεχιστεί και η αξιολόγηση των 14.000 σχολικών δομών και των περίπου 160.000 εκπαιδευτικών.

Η αναµόρφωση των προγραµµάτων σπουδών σε σχολεία, δηµοτικά, γυµνάσια και λύκεια, ώστε να εκσυγχρονιστούν και να ανταποκρίνονται ακόµα περισσότερο στις ανάγκες της νέας εποχής, καθώς επίσης και η διαµόρφωση κατάλληλου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και η αλλαγή επί τα βελτίω της εκπαιδευτικής καθηµερινότητας αποτελούν για τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, «καταλύτη της προόδου».

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνει νέο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των εκπαιδευτικών µονάδων για ένα σχολείο σύγχρονο, ενίσχυση των υποδοµών της εκπαίδευσης προκειµένου να µην υπάρχουν ελλείψεις στον κρίσιµο αυτό τοµέα «και να βοηθούνται, αντί να αντιµετωπίζουν προβλήµατα, µαθητές και εκπαιδευτικοί, καθώς και βελτίωση των συνθηκών µάθησης και διδασκαλίας, ώστε και οι εκπαιδευτικοί να διευκολύνονται για να µπορούν να φέρουν σε πέρας µε επιτυχία το έργο τους, αλλά και οι µαθητές να κατακτούν τη γνώση και να σηµειώνουν καλύτερες επιδόσεις».

Όπως λέει στην «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» η Δόμνα Μιχαηλίδου, υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού: «Μετράμε αντίστροφα για το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς. Τα βιβλία είναι ήδη στα σχολεία, απ’ άκρη σ’ άκρη σε όλη τη χώρα. Στα δημοτικά, τα βιβλία παραδόθηκαν τον Ιούνιο, στα λύκεια τον Ιούλιο, ενώ τον Αύγουστο και τα γυμνάσια πήραν τα βιβλία για τους μαθητές. Όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας ώστε να διασφαλίσουμε πως δεν θα υπάρχουν κενά στα σχολεία. Έχουμε ήδη προχωρήσει, μέσα στον προηγούμενο μήνα, σε 3.700 προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, οι οποίες προστέθηκαν στις 28.500 της τελευταίας τετραετίας».

Όπως επισημαίνει η κ. Μιχαηλίδου: «Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά επίσης με την ίδρυση οχτώ νηπιαγωγείων και δύο δημοτικών σχολείων σε όλη τη χώρα, από την Κερασώνα Ηπείρου μέχρι την Ψέριμο. Επιπλέον, προς διευκόλυνση των γονέων, επεκτείνουμε τη δυνατότητα πρόωρης αποχώρησης των μαθητών των ολοήμερων δημοτικών και στις 14.55. Ενισχύουμε την εμπιστοσύνη στα ολοήμερα σχολεία, στηρίζοντας τους εργαζόμενους γονείς και τις οικογένειές τους. Επενδύουμε και στην προσχολική αγωγή, αναγνωρίζοντας πόσο σημαντική είναι για την πορεία και το μέλλον του κάθε παιδιού».

Η υφυπουργός τονίζει ακόμα ότι «έτσι για πρώτη φορά όλη η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση μεταφέρεται στο υπουργείο Παιδείας. Με σκοπό λοιπόν να αυξήσουμε σε αυτήν τη συμμετοχή των βρεφών και νηπίων, τριπλασιάζουμε τις θέσεις στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, από 25.000 σε 75.000. Εργαζόμαστε εντατικά ώστε να αναβαθμίζουμε διαρκώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα».

Βρεφονηπιακοί

Το σχέδιο του υπουργείου δεν είναι να γίνει υποχρεωτική η προσχολική αγωγή στο επίπεδο των βρεφονηπιακών σταθμών. «Θέλουμε την εμπιστοσύνη των γονέων στους σταθμούς για να έχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή. Στην Ελλάδα έχουμε τη χαμηλότερη συμμετοχή βρεφών, μόνο 25.000 θέσεις σε βρεφικούς σταθμούς, όταν θα θέλαμε να έχουμε γύρω στις 100.000 θέσεις», λέει η υφυπουργός.

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Κατσαρός (ένθετη φωτό), μιλώντας στην «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», επισημαίνει ότι όλα είναι έτοιμα για τη νέα σχολική χρονιά και εστιάζει στο πρόγραμμα ειδικής στήριξης, κάνοντας λόγο για προώθηση εξατομικευμένης υποστήριξης στους μαθητές. Στο «τοπίο» της φετινής σχολική χρονιάς ο κ. Κατσαρός προσθέτει και τις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, ενώ σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση, λέει ότι θα συνεχιστεί με λείανση δυσλειτουργιών του παρελθόντος και επίλυση όποιων προβλημάτων είχαν προκύψει κατά την εφαρμογή της.

Και 3.700 προσλήψεις

Οι προσλήψεις στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ξεπερνούν τις 28.000 ενώ στην Ειδική Αγωγή τις 15.000. Ήδη πραγματοποιήθηκαν 3.700 προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών.

Επίσης, το υπουργείο Παιδείας προωθεί νέο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών μέσω γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ. Το σύστημα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι ένας συγκερασμός του διαγωνισμού αλλά και της υπάρχουσας κατάστασης, καθώς δεν πρόκειται να θιγούν οι αναπληρωτές, οι οποίοι έχουν «βάλει πλάτη» στην εκπαίδευση.

Εργαστήρια δεξιοτήτων, νηπιαγωγείο από 4 ετών και αγγλικά

► H καθημερινότητα στα σχολεία θα περιλαμβάνει νηπιαγωγείο από τα 4 έτη, καθώς και αγγλικά στο νηπιαγωγείο.

► Εργαστήρια δεξιοτήτων (οδική ασφάλεια, ρομποτική αλλαγή, κλιματική αλλαγή, σεξουαλική αγωγή, επιχειρηματικότητα, εθελοντισμός κ.ά.) και άλλες νέες θεματικές στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων, με στόχο την ενίσχυση των δεξιοτήτων και βασικών ικανοτήτων των μαθητών.

► Στηρίζεται ο θεσμός των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, ενώ επεκτείνεται και στα Επαγγελματικά Λύκεια η ίδρυση πρότυπων ΕΠΑΛ.

► Οι αλλαγές σε 166 προγράμματα σπουδών θα συνεχιστούν και θα δημιουργηθεί μηχανισμός διαρκών αλλαγών στα προγράμματα σπουδών, όπως η εισαγωγή του μαθήματος της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ η αυτονομία των σχολικών μονάδων θα ενισχυθεί.

► Διαμόρφωση προγράμματος για διεθνώς αναγνωρισμένα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και ψηφιακών δεξιοτήτων.

► Αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών των σχολείων της χώρας.

► Στελέχωση των σχολικών μονάδων με προσωπικό αυξανόμενα μόνιμο.

► Ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, που θα δώσει έμφαση στη συνένωση των δυνάμεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων μέσω ενός νόμου-πλαισίου.

Αναβάθμιση με έξι σημαντικές αλλαγές

Η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» παρουσιάζει τις βασικές καινοτομίες που έχει θεσπίσει το υπουργείο Παιδείας, με στόχο την αναβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

  1. Διεύρυνση αποχώρησης ολοήμερου. Οι μαθητές, στα ολοήμερα σχολεία στα οποία εφαρμόζεται το αναβαθμισμένο πρόγραμμα, θα έχουν τη δυνατότητα αποχώρησης όχι μόνο στις 15.50 ή στις 17.30, αλλά και στις 14.55, προς διευκόλυνση των γονέων και κηδεμόνων. Να σημειωθεί πως το νέο ωράριο αφορά το σύνολο των ολοήμερων δημοτικών σχολείων της χώρας. Στόχος είναι η διαρκής ποιοτική αναβάθμιση των ολοήμερων δημοτικών σχολείων, αλλά και η διευκόλυνση και η ευελιξία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 3.700 ολοήμερα δημοτικά σε σύνολο 5.400 δημοτικών σχολείων.
  • Αναβαθμίζεται το περιεχόμενο, με περισσότερες δημιουργικές δράσεις για τα παιδιά (δημιουργική γραφή, μουσική, εικαστικά κ.ά.) 
  1. Ψηφιακά εργαλεία στις σχολικές αίθουσες - διαδραστικοί πίνακες, σετ ρομποτικής, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, τα οποία θα συνεχίσουν να εγκαθίστανται και κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς. 
  1. Συνεχίζεται ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων που εφαρμόζεται σε όλο το λύκειο για την αντικειμενική αξιολόγηση των μαθητών. 
  1. Βρεφονηπιακοί σταθμοί. Τριπλασιάζονται οι θέσεις στους βρεφονηπιακούς-παιδικούς σταθμούς, ενώ ο στόχος είναι οι 25.000 θέσεις να φτάσουν τις 75.000 για τις ηλικίες 0-2,5 ετών. Με 200.000.000 ευρώ το υπουργείο Παιδείας χρηματοδοτεί πάνω από το 50% του κόστους ανέγερσης νέων βρεφικών σταθμών, έτσι ώστε από 25.000 μέσα σε τρία χρόνια να δημιουργηθούν 75.000 θέσεις σε βρεφικούς σταθμούς. 
  1. Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Συνεχίζεται η αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, καθώς και η αξιολόγηση εκπαιδευτικών με σκοπό τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. 
  1. Διαγνωστικές εξετάσεις «PISA» για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος. 

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή