Ένας άτυπος «πόλεµος» δίχως τέλος φαίνεται πως ξέσπασε φέτος στο νοτιότερο σηµείο της Ευρώπης, τη Γαύδο, αφού, παρά το γεγονός πως το καλοκαίρι κοντεύει να φτάσει στο τέλος του, οι αντιδράσεις για την απόφαση της δηµοτικής Αρχής να απαγορεύσει τον γυµνισµό στο νησί καλά κρατούν. 

Ολα ξεκίνησαν στις αρχές του καλοκαιριού, όταν ξαφνικά οι παραθεριστές, οι περισσότεροι εκ των οποίων επισκέπτονται το νησί της Γαύδου εδώ και πάρα πολλά χρόνια, είδαν στην παραλία Σαρακήνικο µια πινακίδα που είχε τοποθετηθεί στο σηµείο από τον δήµο, η οποία ενηµέρωνε τους λουοµένους πως απαγορεύεται ο γυµνισµός. Αµέσως οι επισκέπτες που επιλέγουν τη Γαύδο για να νιώσουν ελεύθεροι και να κάνουν γυµνισµό αντέδρασαν. Μάλιστα, κάποιοι, µέσα στη νύχτα, αποµάκρυναν την πινακίδα από το σηµείο. Ωστόσο, η ταµπέλα επανατοποθετήθηκε, µε τη δήµαρχο της Γαύδου να δηλώνει πως κατανοεί ότι ο γυµνισµός είναι συνυφασµένος µε τη Γαύδο, αλλά «οφείλουµε να αφήνουµε χώρο και σε ανθρώπους που ο γυµνισµός δεν είναι συµβατός µε τη δική τους κουλτούρα».

Για τους παραθεριστές, όµως, φαίνεται πως αυτή η δικαιολογία δεν ήταν αρκετή, αφού εδώ και χρόνια, όπως εξηγούν, υπάρχει µια άτυπη συµφωνία µε τους κατοίκους και τους επιχειρηµατίες του νησιού, η οποία αναφέρει πως µπορούν ελεύθερα να κάνουν γυµνισµό, αλλά στην άκρη της παραλίας. Οπότε εδώ και χρόνια συνυπάρχουν στο Σαρακήνικο γυµνιστές και µη µαζί µε τους ντόπιους. Ετσι, λοιπόν, δηµιουργήθηκε η «Πρωτοβουλία Παραθεριστών Γαύδου», η οποία µέσα από τις δράσεις της διεκδικεί αυτό που τα µέλη της απολαµβάνουν εδώ και χρόνια στη Γαύδο, τον γυµνισµό. Τις προηγούµενες ηµέρες, µάλιστα, ύψωσαν πανό στην παραλία, θέλοντας να στείλουν το δικό τους µήνυµα, ενώ είχε προηγηθεί λίγα 24ωρα πριν η προσπάθεια προσαγωγής ενός γυµνιστή από αστυνοµικό, µια προσπάθεια που ακυρώθηκε µετά τις έντονες διαµαρτυρίες των λουοµένων.

Ο Αγησίλαος Κουλούρης, µέλος της «Πρωτοβουλίας Παραθεριστών Γαύδου», µιλώντας στο «S», εξήγησε πως «υπάρχει µια παράδοση στη Γαύδο, από τους πρώτους παραθεριστές που ξεκίνησαν να έρχονται τα τελευταία 50-60 χρόνια. Γενικά, υπήρχε µια αρµονία µε την τοπική κοινότητα. Οι πρώτοι παραθεριστές που ξεκίνησαν να έρχονται στο νησί έχτισαν σχέσεις µε τους ντόπιους. Πάντα υπήρχε ένα κλίµα ανοχής σε αυτό το ζήτηµα, γιατί δεν είχε τεθεί ποτέ ως ζήτηµα. Οπότε ουσιαστικά δεν είναι ότι ξεκίνησε να υπάρχει ένας τουρισµός στη Γαύδο που έφερε αυτό το πράγµα. Ο γυµνισµός στη Γαύδο ήταν κάτι το φυσικό και κάτι που πάντα υπήρχε». Παράλληλα, τα µέλη της πρωτοβουλίας αυτής αφήνουν αιχµές πως γίνεται προσπάθεια να αλλάξει το τουριστικό προφίλ του νησιού. 

«Θεωρούµε ότι ο γυµνισµός είναι ακόµα µία αφορµή, γιατί ουσιαστικά γίνεται προσπάθεια να αλλάξει το κοινωνικό και οικονοµικό προφίλ των επισκεπτών του νησιού. Αυτό φάνηκε και από το 2021, όταν υπήρξε µια απόπειρα για εµπορευµατοποίηση του δηµόσιου νερού µε τις ντουζιέρες, οι οποίες τότε ήταν δηµόσιες, και τοποθετήθηκαν άλλες, που κόστιζαν πολύ για να τις χρησιµοποιήσει κάποιος. Υπήρξε την επόµενη χρονιά άλλη µία προσπάθεια να ξηλωθούν οι καλύβες που υπάρχουν στην παραλία του Λαβρακά, εκεί όπου ζουν άνθρωποι όλο τον χρόνο πάρα πολύ λιτά. Και φέτος βλέπουµε κι αυτό µε τον γυµνισµό. Η κοινωνία είναι πολύ υποστηρικτική προς τον γυµνισµό», σηµείωσε ο κ. Κουλούρης.

Οπως λένε οι παραθεριστές της Γαύδου, που θεωρείται η Μέκκα του γυµνισµού, αυτό που θέλουν είναι να συνεχίσουν να κάνουν αυθεντικές διακοπές στη φύση. «Ερχόµαστε στην άκρη της Ευρώπης για να ζήσουµε διακοπές πιο εναρµονισµένες µε τη φύση, πιο λιτές, πιο ήρεµες, και φαίνεται ξεκάθαρα ότι υπάρχει µια προσπάθεια να αλλάξει τελείως ο χαρακτήρας του νησιού. Θα φτάσει η Γαύδος να γίνει σε λίγα χρόνια ένα κακέκτυπο της Μυκόνου και να αντιµετωπίζει τα προβλήµατα που αντιµετωπίζουν τα υπόλοιπα νησιά», συµπλήρωσε ο κ. Κουλούρης. 

Δημοσιεύτηκε στο Secret των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 26/8