«Η Ελλάδα είναι “πρωταγωνίστρια” στον τουρισμό σε διεθνές επίπεδο, είμαστε το 5ο πιο ισχυρό τουριστικό brand στον κόσμο πια», δηλώνει στα «Π» ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα μέχρι στιγμής στοιχεία των αεροδρομίων, τα οποία δημιουργούν ιδιαίτερα υψηλές προσδοκίες για το πώς θα κλείσει η καλοκαιρινή σεζόν.

Την ώρα που οι δημοφιλείς προορισμοί στη χώρα μας «βουλιάζουν» από τουρίστες, ανοίγει και η συζήτηση για το αν κάποιες περιοχές κινδυνεύουν από το φαινόμενο του υπερτουρισμού. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC) σε πρόσφατη ανάλυσή του εκτιμά ότι το 2023 η χώρα μας έχει αρκετές πιθανότητες σε ορισμένους δείκτες είτε να ισοφαρίσει τις αντίστοιχες επιδόσεις της χρονιάς-ρεκόρ (2019) είτε να επιτύχει μικρή αύξηση. «Η χρονιά πηγαίνει εξαιρετικά καλά, παρά το γεγονός ότι είναι η πρώτη κανονική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό μετά τις χρονιές του COVID και της αμέσως μετά τον COVID», λέει στα «Π» ο γ.γ. του ΕΟΤ. Ο κ. Φραγκάκης σημειώνει δε ότι, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ για το πρώτο εξάμηνο του 2023, έχουμε ουσιαστικά μια αύξηση 14% έναντι του 2019 και μια αύξηση 17,9% σε σχέση με το 2022.

«Προφανώς υπάρχουν κάποιες διακυμάνσεις σε σχέση και με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις, αλλά και τις αφίξεις, από περιοχή σε περιοχή. Υπάρχουν κάποιοι προορισμοί που πάνε καλύτερα και κάποιοι που πάνε λιγότερα καλά. Αλλά αυτό θα το δούμε στο τέλος, εκεί θα κάνουμε ταμείο. Ομως σε κάθε περίπτωση η χρονιά μέχρι στιγμής δείχνει να πηγαίνει εξαιρετικά καλά», αναφέρει. Αυτές τις διακυμάνσεις της τουριστικής κίνησης από περιοχή σε περιοχή επιβεβαιώνει στα «Π» και ο πρόεδρος του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (ΕΟΑΕΝ), Δημήτρης Συξέρης.

Μάλιστα, αναφέρει ότι μεγάλα νησιά όπως η Κρήτη και η Ρόδος -παρότι ταλαιπωρήθηκε από τις φωτιές- φαίνεται πως θα έχουν αρκετά καλή ροή κόσμου ακόμα και τον Σεπτέμβριο. Σημειώνοντας, παράλληλα, ότι για μικρότερους προορισμούς δεν έχουμε την ίδια εικόνα, αλλά σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία και από τους tour operators. 

Μεγάλη συζήτηση

Την ίδια ώρα που τα ελληνικά νησιά κατακλύζονται από ταξιδιώτες, σε παγκόσμιο επίπεδο έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση για το φαινόμενο του υπερ-τουρισμού, που πολλές φορές φέρνει στα «όριά» τους τους τουριστικούς προορισμούς και, έτσι, υποβαθμίζεται η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν. «Η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει σε καμία περίπτωση πρόβλημα υπερ-τουρισμού. Και αυτό θέλω να το κάνω ξεκάθαρο. Υπάρχει ενδεχομένως ένας κίνδυνος σε πολύ συγκεκριμένες περιοχές της χώρας. Είναι πολύ λίγες και για πολύ μικρό χρονικό διάστημα», λέει στα «Π» ο γ.γ. του ΕΟΤ.

«Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς ως κυβέρνηση εφησυχάζουμε ή λέμε ότι δεν βλέπουμε κάποια πράγματα που πρέπει να γίνουν προκειμένου να φέρουμε τον τουρισμό σε αυτό που λέμε “βιώσιμη κατάσταση”. Προφανώς καταλαβαίνουμε ότι όσο αυξάνονται οι αφίξεις των επισκεπτών μας, τόσο θα πιέζονται και τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης ή της αποκομιδής των σκουπιδιών. Εμείς έχουμε ήδη ένα πολύ συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο εξελίσσεται διαρκώς με βάση τα στοιχεία που έρχονται στα χέρια μας κάθε χρόνο. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος ότι έχουμε σχέδιο για την αμέσως επόμενη μέρα, αλλά αυτήν τη στιγμή πρόβλημα δεν αντιμετωπίζουμε με τον υπερ-τουρισμό», προσθέτει ο κ. Φραγκάκης. 

«Ξεκίνησε το '90»

Ο πρόεδρος του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών εξηγεί στα «Π» ότι «όλη αυτή η κατάσταση, που ξεκίνησε το ’90 από τους tour operators, όταν άρχισαν να φέρνουν τα αεροπλάνα γεμάτα με κόσμο, άρχισε με πολύ θετικά μηνύματα, να δημιουργήσουμε καινούργια καταλύματα, να ανακαινίσουμε τα υπάρχοντα, ο κόσμος να αυξήσει την κατανάλωσή του. Αυτό, όμως, που βλέπουμε είναι ότι τουλάχιστον σε κάποιες περιοχές έχει γυρίσει μπούμερανγκ, καθώς η υπερβολική ροή και άφιξη του κόσμου έφερε τις υποδομές στα όριά τους. Εφερε τις αντοχές ύδρευσης και ηλεκτρισμού στα όριά τους, γιατί δεν είναι µόνο η κατανάλωση στα εστιατόρια, στις ταβέρνες και στα καφέ ή η υπερβολική ροή κόσµου στις παραλίες. Οι υποδοµές των νησιών έχουν κάποια πεπερασµένα όρια».

«Η αίσθηση που έχουµε από τα νησιά είναι πως ο υπερ-τουρισµός είναι µια “βόµβα” που µπορεί να σκάσει ανά πάσα στιγµή. Και φυσικά η διεθνής τάση είναι ότι σε πολλές περιοχές αυτό αρχίζει να κινείται αντίστροφα. Οι περιοχές, δηλαδή, να θέλουν να γυρίσουν σε µικρότερη ροή του κόσµου, για να µπορούν να εξυπηρετούν καλύτερα και, φυσικά, να υπάρχει και καλύτερη κατανάλωση», σηµειώνει ο κ. Συξέρης. Αξίζει να σηµειωθεί ότι το 2019, τη χρονιά που ο τουρισµός σε παγκόσµιο επίπεδο έσπασε όλα τα ρεκόρ, ο Παγκόσµιος Οργανισµός Τουρισµού (UNWTO) σε σχετική έκθεσή του πρότεινε τρόπους αντιµετώπισης, δίνοντας ιδιαίτερη έµφαση στις καµπάνιες προβολής.

«Στοχευμένες καμπάνιες»

«Χρειάζεται να γίνουν στοχευµένες καµπάνιες, έχει ξεκινήσει η Ελλάδα να κάνει κάποιες συγκεκριµένες, στοχευµένες καµπάνιες», αναφέρει στα «Π» ο πρόεδρος του ΕΟΑΕΝ. «Αυτές θα πρέπει να µη γίνονται τελευταία στιγµή, αλλά να ξεκινούν από το τέλος της προηγούµενης σεζόν, µε σκοπό να µπορέσουµε να έχουµε έναν καλύτερο σχεδιασµό - να ξέρουµε τι αναµένουµε. Από εκεί και πέρα, η ποιότητα των παρεχόµενων υπηρεσιών πρέπει να παραµείνει σε υψηλά επίπεδα, η επιµόρφωση είναι σηµαντική -και εδώ τα επιµελητήρια κάνουν µεγάλη δουλειά- και πιστεύουµε πως, αν συνεχίσουµε σωστά και µε σταθερά βήµατα, δεν θα έχουµε κανένα πρόβληµα στο µέλλον», προσθέτει ο κ. Συξέρης. Από την πλευρά του, ο κ. Φραγκάκης σηµειώνει ότι ο στόχος της κυβέρνησης στο κοµµάτι του τουρισµού είναι διπλός: κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιµότητα.

Εκτιµά, δε, ότι θα βοηθήσει πολύ σε αυτή την κατεύθυνση η επέκταση της τουριστικής σεζόν, αλλά και των εισπράξεων σε άλλες περιοχές της χώρας. «Γι’ αυτό και στον ΕΟΤ το βασικό πνεύµα της καµπάνιας µας τα τελευταία τρία χρόνια είναι πώς θα αναδεικνύουµε καινούργιους προορισµούς, την ηπειρωτική χώρα, προορισµούς που δεν είναι τόσο γνωστοί στο εξωτερικό, πώς θα µπουν και άλλες περιφέρειες της χώρας µας στο “παιχνίδι” του τουρισµού», καταλήγει.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 26/8