Μεγάλα ξένα πανεπιστήμια εγνωσμένου κύρους επιδιώκουν επαφές με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, μετά τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τη σύναψη διακρατικών συμφωνιών με πανεπιστήμια του εξωτερικού που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα, μέχρι να γίνει η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.

Το υπουργείο Παιδείας επί Νίκης Κεραμέως προχώρησε κατά την προηγούμενη θητεία της κυβέρνησης στην προώθηση της διεθνοποίησης στην ανώτατη εκπαίδευση και ο νέος υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, προχωρά άμεσα στην ανάπτυξη ενός νέου θεσμικού πλαισίου, μέσω του οποίου πανεπιστήμια του εξωτερικού θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν πλήρως στην Ελλάδα, σύμφωνα με τους κανόνες που θα ορίσει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Στόχος είναι οι νέοι να μπορούν να σπουδάσουν στην Ελλάδα το γνωστικό αντικείμενο που επιθυμούν, ενώ παράλληλα να έρθουν για σπουδές και ξένοι φοιτητές που θέλουν να σπουδάσουν σε κάποιο αγγλικό πανεπιστήμιο επί παραδείγματι, αλλά δεν αντέχουν το κόστος διαβίωσης στην Αγγλία και θα προτιμήσουν το παράρτημα στην Ελλάδα.

Παράλληλα παρέχεται στήριξη στο δημόσιο πανεπιστήμιο με χρηματοδότηση, που αφορά προσλήψεις αλλά και αυξήσεις μισθών πανεπιστημιακών, καθώς και χρηματοδότηση της έρευνας και των καινοτόμων ιδεών.

Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο πρώην υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Οδυσσέας Ζώρας, και ο προεδρεύων της συνόδου των πρυτάνεων, που ολοκλήρωσε την περασμένη Παρασκευή τις εργασίες της στην Καστοριά, πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Θεόδωρος Θεοδουλίδης, περιγράφουν το νέο τοπίο στην εκπαίδευση.


Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Παιδείας

«Πιστεύουμε στην άρση του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση, όπως ισχύει σε κάθε προηγμένη δημοκρατία, και για τον λόγο αυτό θα επιδιώξουμε την αλλαγή του άρθρου 16 στην προσεχή συνταγματική αναθεώρηση.

Ταυτόχρονα, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, θα διερευνήσουμε τη δυναντότητα για σύναψη διακτατικών εκπαιδευτικών συμφωνιών. Οι συμφωνίες αυτές, που δύνανται να γίνουν με βάση του άρθρο 28 του Συντάγματος, μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν σε άλλες χώρες να λειτουργήσουν και μέσω παραρτημάτων επίσημα στην πατρίδα μας και να απολαμβάνουν στην Ελλάδα ισοτιμία με τα ελληνικά πανεπιστήμια, με βάση αυστηρότατα κριτήρια, τα οποία θα θέσει η ΕΘΑΑΕ. Θα προβούμε στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που μας δίνει το Σύνταγμα ώστε να προετοιμάσουμε συμπληρωματικά το έδαφος για την αλλαγή του άρθρου 16 χωρίς να χάσουμε ακόμα περισσότερο χρόνο. Για να το πω σχηματικά, δεν μπορεί η Ελλάδα των 10 εκατομμυρίων κατοίκων να έχει περισσότερους φοιτητές στο εξωτερικό από την Ισπανία των 46 εκατομμυρίων κατοίκων ή την Αγγλία. Και δεν επιτρέπεται η χώρα μας να μην έχει καταφέρει τουλάχιστον να γίνει περιφερειακό κέντρο προσέλκυσης ξένων φοιτητών».


Οδ. Ζώρας: Με αυστηρά κριτήρια και με έλεγχο

Ο Οδυσσέας Ζώρας, γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, λέει στην «Α» ότι «θα τεθούν αυστηρά κριτήρια για τη δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων στο πλαίσιο αμοιβαιότητας με πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία με τη σειρά τους το καθένα θα έχει και τις δικές του προϋποθέσεις για τη δημιουργία παραρτήματος στη χώρα μας».

Και τονίζει ότι υπάρχει ήδη μεγάλο ενδιαφέρον σε πρώτο στάδιο προκειμένου να ενημερωθούν πώς θα έρθουν στην Ελλάδα, στην οποία μπορεί εκτός από τους Έλληνες να έρχονται και ξένοι φοιτητές να σπουδάζουν σε γνωστά πανεπιστήμια, αποφεύγοντας παραδείγματος χάρη το μεγάλος κόστος διαβίωσης.

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ζώρας: «Το σκηνικό της Παιδείας θα αλλάξει, καθώς είχαμε εγκλωβιστεί σε καταστάσεις εσωστρέφειας, ενώ παράλληλα θα περιφρουρήσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο».


Άγγ. Συρίγος: Γιατί να στέλνουμε τόσα λεφτά στο εξωτερικό;

O πρώην υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος μιλώντας στην «Α» τονίζει: «Πολλές φορές η κοινωνία τρέχει πολύ πιο μπροστά από συντάγματα και νομοθετικές διατάξεις. Εδώ και πολλές δεκαετίες χιλιάδες νέες και νέοι από την Ελλάδα, που δεν μπορούσαν να περάσουν στις πανεπιστημιακές σχολές που επιθυμούσαν, επέλεγαν και επιλέγουν τον δρόμο για το εξωτερικό. Παλαιότερα ο κύριος όγκος τους κατευθυνόταν σε Ιταλία, Ρουμανία και Βουλγαρία. Ευτυχώς τα τελευταία χρόνια κατευθύνεται στο αδελφό κράτος της Κύπρου. Το ερώτημα όμως για την ελληνική κοινωνία παραμένει: Γιατί να στέλνουμε τόσα λεφτά ως συνάλλαγμα στο εξωτερικό; Τα θύματα αυτού του παραλογισμού έχουν και μία κρατι- κή υπηρεσία στην οποία προσφεύγουν. Λέγεται Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, υπάγεται στο υπουργείο Παιδείας και αναγνωρίζει την επαγγελματική ισοδυναμία τίτλου σπουδών. Με την κυβερνητική πρόταση το θέμα των μη κρατικών πανεπιστημίων τίθεται εκ νέου με τρόπο συγκροτημένο, δηλαδή μέσα από διακρατικές συμφωνίες και με κανόνες που θα έχει θέσει η Εθνική Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση».


Θ. Θεοδουλίδης: Πάντα υπέρ του δημόσιου

Από την πλευρά των πανεπιστημιακών ο Θεόδωρος Θεοδουλίδης, προεδρεύων της συνόδου των πρυτάνεων, λέει ότι οι πανεπιστημιακοί θα προασπίσουν το δημόσιο πανεπιστήμιο, ζητώντας από τον υπουργό Παιδείας αναλυτικές πληροφορίες για το σχέδιο ίδρυσης και λειτουργίας των μη κρατικών πανεπιστημίων στο πλαίσιο διακρατικών συμφωνιών. Οι πρυτάνεις ανέλυσαν στον υπουργό τις προτεραιότητες των πανεπιστημίων στην κομβική αυτή περίοδο μετασχηματισμού και μετεξέλιξης της ανώτατης εκπαίδευσης, με επίκεντρο την ποιότητα των ακαδημαϊκών σπουδών, την έρευνα, τη δυναμική εξωστρέφεια και τη στρατηγική ανάπτυξης των ελληνικών ΑΕΙ στο ανταγωνιστικό διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον.

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή