Νέο «τοπίο» σε σχολεία και πανεπιστήμια με το πολλαπλό βιβλίο και το ελληνικό «Erasmus». Το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν να διδάξουν, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ταυτόχρονα, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή, καθώς και σε πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Η ελεύθερη επιλογή βιβλίου και οι πολλαπλές πηγές σηματοδοτούν μια πραγματική αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, ξεφεύγοντας από το μοντέλο της αποστήθισης, ενισχύοντας την κριτική σκέψη των μαθητών και τη διαμόρφωση ανεξάρτητης γνώμης.
Επίσης στα πανεπιστήμια αναμένεται κινητικότητα με το ελληνικό, το εσωτερικό δηλαδή «Erasmus», με τους φοιτητές να έχουν τη δυνατότητα να πάρουν έως ένα ποσοστό μαθήματα από άλλες σχολές από αυτές όπου φοιτούν. Η εισαγωγή του θεσμού εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ ομοειδών ή μη προγραμμάτων σπουδών ελληνικών πανεπιστημίων αναμένεται να έχει ισχύ για ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο και θα δίνει τη δυνατότητα αντίστοιχης αναγνώρισης μαθημάτων και απόδοση ECTS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Ακαδημαϊκών Μονάδων) στο πλαίσιο συμφωνιών των πανεπιστημίων.
Με το νέο σύστημα ένας φοιτητής της Νομικής Αθήνας θα μπορεί, για παράδειγμα, να σπουδάσει για ένα εξάμηνο στη Νομική Κομοτηνής ή και στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Παντείου και οι επιδόσεις του στα μαθήματα να προσμετρηθούν ως πιστωτικές μονάδες για τη λήψη του πτυχίου του. Πρόκειται για μια μεγάλη μεταρρύθμιση που ισχύει ήδη σε άλλες προηγμένες χώρες του εξωτερικού. Στόχος της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, είναι οι φοιτητές να έχουν ανοιχτούς ορίζοντες εντός και εκτός του αντικειμένου σπουδών τους, να ενισχυθεί η κινητικότητα, ενώ τα βιομηχανικά διδακτορικά, στα οποία αναφέρθηκε πρόσφατα και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, να αποτελέσουν γέφυρα μεταξύ του πανεπιστημίου και της βιομηχανίας και της έρευνας. Η κυρία Κεραμέως χθες στο Φόρουμ των Δελφών είπε ότι «τα ΑΕΙ μας έχουν πλέον το θεσμικό πλαίσιο, τα χρηματοδοτικά εργαλεία και κάθε στήριξη να κατακτήσουν στον διεθνή ακαδη- μαϊκό χάρτη τη θέση που τους αξίζει».

Αιτήσεις

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στη διαδικασία αξιολόγησης και ένταξης διδακτικών βιβλίων στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων και στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων υπεγράφη από την υπουργό Παιδείας. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν φυσικά πρόσωπα τα οποία διαθέτουν επιστημονική ή εκπαιδευτική εμπειρία συναφή με το γνωστικό αντικείμενο του υπό ένταξη διδακτικού βιβλίου και νομικά πρόσωπα τα οποία ασκούν δραστηριότητες σχετικές ή συναφείς με την εκπαίδευση ή με τη συγγραφή και έκδοση βιβλίων (π.χ. συγγραφικές ομάδες, κοινοπραξίες, ομάδες φυσικών προσώπων κ.ά.). Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση της πρόσκλησης να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής, ενώ επισημαίνεται ότι οι ίδιοι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής για τη συγγραφή βιβλίων σε περισσότερα του ενός μαθήματα. Τα προς αξιολόγηση διδακτικά βιβλία θα πρέπει να υποβληθούν έως τις 22 Μαρτίου 2024 για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, το Γυμνάσιο και την Α’ τάξη του Γενικού Λυκείου, ενώ τα διδακτικά βιβλία της Β’ και της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου έως την 21η Φεβρουαρίου 2025.
Η δημιουργία, η συγκρότηση, η λειτουργία και η τεχνική υποστήριξη του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων γίνονται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή