Σε θέση «μάχης» βρίσκονται 108.229 πτυχιούχοι ΑΕΙ και ΤΕΙ που έχουν δηλώσει συμμετοχή στον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις στο Δημόσιο, που θα πραγματοποιηθεί το επόμενο Σάββατο, 4 Μαρτίου, κατά το πρότυπο των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Οι υποψήφιοι θα εξεταστούν σε δύο κατηγορίες μαθημάτων, που αφορούν τις γενικές γνώσεις και τις δεξιότητές τους, με το σύστημα των ερωτήσεων των πολλαπλών επιλογών (multiple choice) και τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» δημοσιεύουν σήμερα έναν οδηγό επιτυχίας με ενδεικτικά θέματα SOS και τις απαντήσεις που δίνουν τα φροντιστήρια «Βαφειαδάκης», ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν το πνεύμα των εξετάσεων.

Χρήσιμες συμβουλές δίνουν για τους υποψηφίους ο καθηγητής Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος, ο μαθηματικός Γιάννης Θωμόγλου, που ασχολείται χρόνια με την προετοιμασία υποψηφίων για τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, καθώς και ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ, Θάνος Παπαϊωάννου.

Σημειώνεται ότι με βάση τα αποτελέσματα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ θα δημιουργηθεί πίνακας επιτυχόντων, από τον οποίο θα επιλέγονται ανάλογα με τη σειρά κατάταξης οι διοριστέοι. Η προκήρυξη του διαγωνισμού 2Γ/2022 δεν προβλέπει συγκεκριμένο αριθμό προσλήψεων, καθώς οι θέσεις του Δημοσίου θα καλύπτονται με ξεχωριστές προκηρύξεις, στις οποίες θα καλούνται να υποβάλουν εκ νέου αιτήσεις οι ενδιαφερόμενοι, εφόσον έχουν επιτύχει στον διαγωνισμό και με βάση τα μόρια που θα έχουν συγκεντρώσει σε αυτόν. Εχουν εγκριθεί μέχρι στιγμής από το Υπουργικό Συμβούλιο 5.124 θέσεις μονίμων, αλλά στον αριθμό αυτόν αναμένεται να προστεθούν και άλλες, οι οποίες θα προκηρύσσονται σταδιακά.

12

Μαθήματα/Δοκιμασίες

Η εξέταση των μαθημάτων/δοκιμασιών (εξέταση γνώσεων και δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας) θα γίνει γραπτώς με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών και οι απαντήσεις θα δοθούν σε ειδικά απαντητικά φύλλα. Η Κεντρική Επιτροπή Διαγωνισμού καθορίζει τον βαθμό που αντιστοιχεί σε κάθε απάντηση και η βαθμολόγηση των γραπτών γίνεται με χρήση των μέσων της ηλεκτρονικής τεχνολογίας.

Ο γραπτός διαγωνισμός περιλαμβάνει τα εξής δύο μαθήματα/δοκιμασίες: α) εξέταση γνώσεων που αφορά στην αξιολόγηση γνώσεων γενικού περιεχομένου, που κρίνεται απαραίτητο ή χρήσιμο να έχουν οι υποψήφιοι για να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους, και β) δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας, όπου αξιολογούνται, ιδίως, δεξιότητες γλωσσικού και αριθμητικού συλλογισμού, δεξιότητες ανάλυσης, επίλυσης προβλημάτων και ιεράρχησης προτεραιοτήτων στον χώρο εργασίας, καθώς και χαρακτηριστικά που συνδέονται με την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα στην εργασία.

Οι ερωτήσεις της εξέτασης γνώσεων θα αφορούν στις ακόλουθες δέκα ενότητες: 1. Το ισχύον ελληνικό Σύνταγμα - Ιεραρχία κανόνων δικαίου, 2. Θεμελιώδη δικαιώματα, 3. Οργανα του κράτους - Οργάνωση της διοίκησης, 4. Πολιτικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης (σύνθεση, τρόπος ανάδειξης, κύριες αρμοδιότητες), 5. Δημόσια πολιτική, 6. Λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης, 7. Ψηφιακή διακυβέρνηση (Ν. 4727/2020 όπως ισχύει), 8. Μακροοικονομικά μεγέθη και εθνικοί λογαριασμοί, 9. Δημοσιονομική πολιτική και 10. Οικονομική ανάπτυξη και μεγέθυνση. Η βαθμολογία των υποψηφίων σταθμίζεται με τους ακόλουθους συντελεστές βαρύτητας: α) εξέταση γνώσεων: 50%, β) δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας: 50%.

Εξεταστικά κέντρα

Οι γραπτές εξετάσεις θα διεξαχθούν σε 527 εξεταστικά κέντρα σε 43 περιφερειακές ενότητες της χώρας. Οι υποψήφιοι, για να βρουν το εξεταστικό τους κέντρο, θα πρέπει να μπουν στην ηλεκτρονική σελίδα του ΑΣΕΠ (www. asep.gr) και να κάνουν αναζήτηση βάζοντας στα ειδικά πεδία τα στοιχεία που θα τους ζητηθούν (ΑΜΚΑ, αρ. ταυτότητας, ΑΦΜ). Για τη δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας η ώρα προσέλευσης των υποψηφίων ορίστηκε στις 8 π.μ. και η ώρα έναρξης της εξέτασης στις 9 π.μ. Η διάρκεια της εξέτασης είναι 2 ώρες και 45 λεπτά. Για την εξέταση γνώσεων, η ώρα προσέλευσης των υποψηφίων ορίστηκε στις 2.30 μ.μ. και η ώρα έναρξης της εξέτασης στις 3.30 μ.μ. Η διάρκεια της εξέτασης είναι 2 ώρες και 30 λεπτά.

5.124 θέσεις μονίμων έχουν εγκριθεί μέχρι στιγμής, αλλά στον αριθμό αυτόν αναμένεται να προστεθούν και άλλες, οι οποίες θα προκηρύσσονται σταδιακά


«Το πρώτο βήμα»

Με αφορμή τον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ο πρόεδρος του Συμβουλίου, Θάνος Παπαϊωάννου, σε ανάρτησή του προς τους υποψηφίους αναφέρει: «Να διευκρινίσω ότι πρόκειται για έναν διαγωνισμό κατάταξης των υποψηφίων. Με άλλα λόγια, όσοι περάσουν τη βάση θα έχουν δικαίωμα να καταθέσουν υποψηφιότητα σε προκηρύξεις των αναφερόμενων στην προκήρυξη κλάδων-ειδικοτήτων, που θα ακολουθήσουν την έκδοση της βαθμολογίας για τα επόμενα δύο χρόνια, μέχρι να διεξαχθεί ο επόμενος διαγωνισμός. Η βαθμολογία τους θα προσαυξάνεται με τυχόν μεταπτυχιακά/διδακτορικά και εμπειρία (η τελευταία ανεξαρτήτως συνάφειας). Συνεπώς, το να περάσει κανείς τη βάση στα δύο “μαθήματα” είναι το πρώτο βήμα για μια πρόσληψη, αλλά όχι το τελευταίο. Να παρακινήσω τους υποψηφίους να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στα δελτία Τύπου που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ στις 9/12/2022 και στις 23/1/2023 με οδηγίες και παραδείγματα για τα τεστ δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας. Επίσης, να ανατρέξουν στο δελτίο Τύπου του ΑΣΕΠ (19/12/2022), στην ιστοσελίδα της Αρχής, όπου έχουν αναρτηθεί όλα τα νομοθετικά κείμενα που αναφέρονται στην εξεταστέα ύλη, όπως ισχύουν με τις τροποποιήσεις τους, και συγκεκριμένα τα σχετικά άρθρα του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα και του κώδικα διοικητικής διαδικασίας, τον κώδικα δεοντολογίας των δημοσίων υπαλλήλων και τον νόμο για την ψηφιακή διακυβέρνηση».

Γιάννης Βαφειαδάκης: Να είναι ψύχραιμοι και προσεκτικοί και να δώσουν σημασία στην εκφώνηση των ερωτήσεων


«Σε τρεις ενότητες»

Ο εκπαιδευτικός Γιάννης Βαφειαδάκης, μιλώντας στα «Π», συμβουλεύει τους υποψηφίους «να είναι ψύχραιμοι και προσεκτικοί και να δώσουν σημασία στην εκφώνηση των ερωτήσεων», ενώ σημειώνει ότι «ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει εξέταση γνώσεων και δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας. Ο τρόπος εξέτασης θα γίνεται με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών (multiple choice questions)».

Οπως εξηγεί, η ύλη στην εξέταση γνώσεων ομαδοποιείται σε τρεις ξεχωριστές ενότητες, που αντιστοιχούν σε τρία διαφορετικά τμήματα προετοιμασίας των υποψηφίων για τον διαγωνισμό: Α. Οργάνωση και λειτουργία του κράτους και της Ε.Ε. (πολιτικοί θεσμοί, βασικό Συνταγματικό - Ευρωπαϊκό Δίκαιο). Β. Οργάνωση και λειτουργία της διοίκησης (γενικό Διοικητικό Δίκαιο, Δημοσιοϋπαλληλικό, δεοντολογία, ψηφιακή διακυβέρνηση, δημόσιες πολιτικές). Γ. Στοιχεία οικονομίας (γενικές γνώσεις οικονομικής επιστήμης).

Η δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας αξιολογεί δεξιότητες γλωσσικού και αριθμητικού συλλογισμού, καθώς και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και ιεράρχησης προτεραιοτήτων στον χώρο εργασίας. Οι ικανότητες του υποψηφίου θα ελέγχονται σε τρία διαφορετικά επίπεδα: γλωσσικό συλλογισμό, αριθμητικό συλλογισμό, αποτελεσματικότητα και ποιότητα στην εργασία.

Γιάννης Θωμόγλου: Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι παρατηρητικοί και να βλέπουν πώς συνδέονται οι αριθμοί μεταξύ τους


«Προσοχή»

Βασικές γνώσεις και καλή κατανόηση των ερωτήσεων είναι το δίπτυχο της επιτυχίας για τον εκπαιδευτικό Γιάννη Θωμόγλου, ο οποίος λέει στα «Π»: «Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι παρατηρητικοί και να βλέπουν πώς συνδέονται οι αριθμοί μεταξύ τους». Δεύτερον, συμβουλεύει τους υποψηφίους να «καταλαβαίνουν την αλληλουχία, το μοτίβο δηλαδή, και να κατέχουν τις βασικές αριθμητικές δεξιότητες, όπως πράξεις και γενικότερους υπολογισμούς. Δεν απαιτείται ιδιαίτερο μαθηματικό υπόβαθρο, παρά μόνο προσοχή, παρατηρητικότητα και επανέλεγχος της διαδικασίας».

Πιθανές ερωτήσεις για τους υποψηφίους, τα «SOS» και οι απαντήσεις

Ως κύρια διαφοροποίηση της οικονομικής ανάπτυξης και οικονομικής μεγέθυνσης καθίσταται ότι:
a. Το οικονομικό περιβάλλον όπου αναπτύσσονται είναι διαφορετικό.
b. Η έννοια της ανάπτυξης είναι ευρύτερη εκείνης της μεγέθυνσης.
c. Η πρώτη μπορεί να υπολογισθεί, ενώ η δεύτερη όχι.
d. Κανένα από τα παραπάνω.
Απάντηση: b

Οι κυριότερες πηγές χρηματοδότησης των κρατικών δαπανών είναι:
a. Οι υψηλές απολαβές (μισθοί) των στελεχών του Δημοσίου.
b. Οι κρατικές παρεμβάσεις σε θέματα διαχείρισης επενδύσεων.
c.Το δημοσιονομικό έλλειμμα το οποίο παρουσιάζεται στον Προϋπολογισμό.
d. Οι φόροι και ο δημόσιος δανεισμός.
Απάντηση: d

Λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης

Σύμφωνα με την αρχή της αμεροληψίας:
Α. Τα διοικητικά όργανα οφείλουν να επιδεικνύουν συμπεριφορές που υποδηλώνουν τον σεβασμό τους στην αξία του ανθρώπου ως ατόμου και ως μέλους του κοινωνικού συνόλου.
Β. Τα διοικητικά όργανα οφείλουν να αποφεύγουν κάθε αδικαιολόγητη διάκριση ή δυσμενή μεταχείριση λόγω φυλής, χρώματος, φύλου, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου.
Γ. Τα διοικητικά όργανα οφείλουν να απέχουν από κάθε ενέργεια ή διαδικασία που συνιστά συμμετοχή σε λήψη απόφασης ή διατύπωση γνώμης ή πρότασης εφόσον: α) η ικανοποίηση προσωπικού συμφέροντός τους συνδέεται με την έκβαση της υπόθεσης ή β) είναι σύζυγοι ή συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, κατ’ ευθεία μεν γραμμή απεριορίστως, εκ πλαγίου δε έως και τέταρτου βαθμού, με κάποιον από τους ενδιαφερομένους ή γ) έχουν ιδιαίτερο δεσμό ή ιδιάζουσα σχέση ή εχθρότητα με τους ενδιαφερομένους.
Σωστή απάντηση το Γ

Η εξέταση των μαθημάτων/ δοκιμασιών (εξέταση γνώσεων και δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας) θα γίνει γραπτώς, με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών

Ψηφιακή Διακυβέρνηση

Τι είναι τα «ανοικτά δεδομένα»;
Α. Ανοικτή διάθεση εγγράφων για τον οποιονδήποτε για περαιτέρω χρήση.
Β. Διάθεση εγγράφων κατόπιν αίτησης ενδιαφερομένου.
Γ. Ανοικτή διάθεση εγγράφων για χρήση μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών.
Σωστή απάντηση το Α

Περιορισμοί στα θεμελιώδη δικαιώματα:

Α. Τίθενται μόνο από το Σύνταγμα, ως σύστημα κανόνων υπερνομοθετικής ισχύος.
Β. Μπορούν να τεθούν από τον κοινό νομοθέτη, εφόσον υπάρχει σχετική συνταγματική επιφύλαξη υπέρ του.
Γ. Μπορεί να ισχύουν εφόσον το επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ως σύστημα υπερεθνικών κανόνων Δικαίου.
Δ. Ισχύουν μόνο εάν δεν θίγουν άλλα θεμελιώδη δικαιώματα.
Απάντηση: Β

Πρωτογενή εξουσία ασκεί:
Α. Η Βουλή.
Β. Ο πρωθυπουργός.
Γ. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Δ. Το κράτος.
Απάντηση:Δ

Η αρχή της κοινωνικής αλληλεγγύης:

Α. Κατοχυρώνεται μόνο στο Σύνταγμα.
Β. Δεν συνδέεται με την αρχή της αξίας του ανθρώπου, αλλά με την αρχή του κοινωνικού κράτους Δικαίου.
Γ. Αποτελεί συνταγματική υποχρέωση, την εκπλήρωση της οποίας το κράτος μπορεί να αξιώνει από όλους τους πολίτες.
Δ. Κατοχυρώνεται μόνο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και ισχύει στην εθνική έννομη τάξη μέσω αυτής ως κανόνας Δικαίου υπερεθνικής ισχύος.
Απάντηση: Γ

Αποδέκτες των δικαιωμάτων είναι:
Α. Υποχρεωτικά και ιδιώτες, εφόσον ένα δικαίωμα προσιδιάζει στην εκάστοτε περίπτωση.
Β. Μόνο τα κρατικά όργανα, εφόσον κάτι τέτοιο εξειδικεύεται και από τυπικό νόμο.
Γ. Τα κρατικά όργανα οπωσδήποτε, αλλά οι ιδιώτες μόνο εάν αυτό προβλέπεται ειδικά από το Σύνταγμα για κάποιο δικαίωμα.
Δ. Οσοι διασφαλίζουν την αποτελεσματική άσκησή τους.
Απάντηση: Α

Σε ένα κοινοβουλευτικό πολίτευμα:
Α. Η κυβέρνηση εξαρτάται από την εμπιστοσύνη της Βουλής.
Β. Στοιχείο της μορφής του πολιτεύματος είναι η ύπαρξη αντιπροσωπευτικού κοινοβουλευτικού σώματος.
Γ. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται από το Κοινοβούλιο.
Δ. Δεν επιτρέπεται θεσμικά η ανάμειξη του Προέδρου της Δημοκρατίας σε θέματα κυβερνητικής πολιτικής.
Απάντηση: Β

Θεσμοί άμεσης δημοκρατίας είναι:
Α. Η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία και το δημοψήφισμα.
Β. Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από ένα δημοκρατικά νομιμοποιημένο κοινοβούλιο.
Γ. Η παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση.
Δ. Ολα τα παραπάνω.
Απάντηση: Α

Ο έλεγχος συνταγματικότητας:
Α. Μπορεί να ασκείται από τη Βουλή, κατόπιν υποβολής σχετικής ένστασης κατά τη συζήτηση ενός νομοσχεδίου.
Β. Είναι διάχυτος, παρεμπίπτων και συγκεκριμένος, δηλαδή μπορεί να ασκείται από όλα τα διοικητικά όργανα.
Γ. Αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο της δικαστικής εξουσίας.
Δ. Δεν μπορεί να ασκηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Απάντηση: Α

* Από τον Σύγχρονο Εκπαιδευτικό Όμιλο «Βαφειαδάκης»