f35_ellada_usa
Ελλάδα

Ο δρόμος για την απόκτηση των F-35, η συνύπαρξη με τα Rafale και το οικονομικό κόστος

Το επιχειρησιακό σκέλος και η συνεργασία με τις ΗΠΑ

Η ανακοίνωση από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη , στο δείπνο που παρέθεσε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάϊντεν, για το ενδιαφέρον της χώρας μας όπως εντάξει στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας το σύγχρονο μαχητικό πέμπτης γενιάς και τεχνολογίας stealth τύπου F-35, ασφαλώς δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγεται σε τέτοιο επίπεδο, αλλά η επαναφορά της στην επιφάνεια τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία ασφαλώς είναι εξαιρετική ενδιαφέρουσα.

Προκαλεί όμως μερικά εύλογα γενικότερα ερωτηματικά και όχι για το ίδιο το αεροσκάφος αυτό καθ’εαυτό. Υπό ποίες οικονομικές προϋποθέσεις η Ελλάδα θα αποκτήσει μία Μοίρα, δυνάμεως 18-24 αεροσκαφών F-35; Μπορεί μία Π.Α. του μεγέθους της Ελληνικής να έχει την πολυτέλεια της πολυτυπίας; Θα υπάρχει συνεργασία και τι είδους με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία για τη συμπαραγωγή αυτών των μαχητικών στην Ελλάδα; Είναι εφικτό κάτι τέτοιο; Αν όχι, πως θα «μπει» και η ΕΑΒ στο όλο πρόγραμμα παραγωγής μερών του αεροσκάφους για το σύνολο της παραγωγής της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin για την παράγωγή όλων των F-35 παγκοσμίως;
 

Μετά το 2028

Αξίζει να σημειωθεί ότι με εκατοντάδες F-35 να επιχειρούν ήδη παγκοσμίως δεν υπάρχουν «κενά» “slots” στην παραγωγή του αεροσκάφους. Ακόμα και αν κλείσει η συμφωνία... αύριο, δεν πρόκειται να παραληφθούν F-35, υπό τις πλέον ιδανικές συνθήκες και προϋποθέσεις πριν από το 2028-2029. Λογικά τότε θ' αποσυρθούν από την Π.Α. τα περίπου 25-28 εκσυγχρονισμένα μαχητικά F-4E Phantom, τα πρώτα από τα οποία είχαμε παραλάβει το μακρινό 1974 στις ΗΠΑ, ενώ μάλλον θα έχουν αποσυρθεί και τα περίπου 30 πρώτα F-16C/D Block.30 που πήραμε το 1988 και δεν θα εκσυγχρονιστούν και τότε θα είναι 40 ετών!
 

Με τέσσερις τύπους

Σε μία τέτοια περίπτωση, η ΠΑ θα επιχειρεί τότε – περί το 2030 - με τέσσερις  βασικούς τύπους μαχητικών. Ήτοι με τα Rafale, τα Mirage 2000-5, αμφότερα γαλλικής προελεύσεως, καθώς και τα F-35 και τα αναβαθμισμένα F-16V (=Viper), ενώ αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζουμε ποιο θα είναι το μέλλον των F-16 blk.50;

Από την άλλη όμως, όλοι (σχεδόν) οι προαναφερθέντες τύποι μαχητικών είναι διπλού ρόλου, με υπερσύγχρονο ραντάρ AESA και σύνδεση link.16, γεγονός που αποτελεί σημαντικότατη «ομοιοτυπία» και επιχειρησιακή αναβάθμιση. Το τι θα γίνει δεν το ξέρουμε τώρα. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι στο ΓΕΑ (και όχι μόνο) θα ανασηκώσουν και πάλι τα μανίκια! Ίδωμεν!