Έπειτα από χρόνια, 166 προγράμματα σπουδών για όλες τις βαθμίδες του σχολείου, επιτέλους αλλάζουν. Τα νέα προγράμματα σπουδών είναι πιο αναγκαία από ποτέ, καθώς ορισμένα δεν έχουν αναμορφωθεί από το 1998. Ποιος δεν θυμάται το βιβλίο Πληροφορικής Α’ Γυμνασίου που αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σήμερα οι δισκέτες τείνουν να αντικατασταθούν από τη «μνήμη φλας» το CD-RΟΜ ή το DVD-RΟΜ, αφού αυτά μπορούν να αποθηκεύσουν εκατοντάδες ή χιλιάδες φορές περισσότερα δεδομένα απ’ ό,τι μία δισκέτα.». Άραγε, πόσα παιδιά σήμερα γνωρίζουν τι είναι η δισκέτα;

Πριν λίγες ημέρες η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, μαζί με τον Πρόεδρο του ΙΕΠ, Γιάννη Αντωνίου, παρουσίασαν τα νέα προγράμματα σπουδών τα οποία θα εφαρμοστούν πιλοτικά από φέτος στα Πρότυπα και στα Πειραματικά Σχολεία και το Σεπτέμβριο του 2023 καθολικά σε όλα τα σχολεία. Τρεις είναι οι άξονες του εκσυγχρονισμού των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών:

Πρώτος άξονας, ο σχεδιασμός του μαθήματος, δηλαδή όσα χρειάζεται να γνωρίζει ο μαθητής και να μπορεί να εφαρμόσει μετά το τέλος του μαθήματος, καθώς και η συνέχεια θεματικών από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα. Δεύτερος άξονας, το περιεχόμενο του μαθήματος. Οι μαθητές πρέπει να λαμβάνουν σύγχρονες γνώσεις, να καλλιεργούν δεξιότητες ζωής, να συνδυάζουν γνώσεις και τη θεωρία με την πράξη. Τρίτος άξονας, η ψηφιοποίηση που αφορά στο πλούσιο ψηφιακό υλικό, την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και την ψηφιακή πρόσβαση.

Τα οφέλη της αλλαγής των προγραμμάτων σπουδών είναι πολλαπλά και αφορούν όλη τη σχολική κοινότητα. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με σύγχρονη γνώση, στη βάση επιστημονικών και κοινωνικών εξελίξεων, μαθαίνουν μέσω νέων, βιωματικών και συμμετοχικών μεθόδων διδασκαλίας, σκέφτονται δημιουργικά και κριτικά και εστιάζουν στην ουσία της γνώσης - όχι στην άκριτη αποστήθιση της ύλης. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί ενδυναμώνονται ώστε να γίνουν σχεδιαστές και συντονιστές ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης, ενθαρρύνονται να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν, αποκτούν πρόσβαση σε πλούσιο υποστηρικτικό υλικό, εκπαιδευτικά εργαλεία και κοινότητες μάθησης.

Παράλληλα, το σχολικό περιβάλλον εξελίσσεται σε ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης, εμπνέει, ευαισθητοποιεί και ενεργοποιεί τη σχολική κοινότητα, γίνεται ελκυστικό και κεντρίζει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών.

Τα νέα προγράμματα σπουδών εντάσσονται στο ευρύτερο μεταρρυθμιστικό πλαίσιο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το σύστημα διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, το πολλαπλό βιβλίο, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την τράπεζα θεμάτων, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, των εκπαιδευτικών και των μαθητών, καθώς και του εκπαιδευτικού συστήματος («Ελληνική PISA»). Το νέο, σύγχρονο σχολείο, που εξασφαλίζει καλύτερα εφόδια στους μαθητές για το παρόν και το μέλλον, από θεωρία γίνεται πράξη.   

GEORGE_KAPSIOCHAS

*Ο Γιώργος Καψιώχας είναι Διευθυντής Συντονισμού Εκτελεστικού Γραφείου ΟΝΝΕΔ