Είναι το αναγκαίο κακό, που χωρίς αυτό έµποροι και καταστηµατάρχες δεν θα µπορούσαν να ανταποκριθούν ούτε στοιχειωδώς στις τρέχουσες ανάγκες.

Η µέθοδος του click away, των εξ αποστάσεως αγορών και επιτόπιας παραλαβής των προϊόντων, έχει κάποια απήχηση, κυρίως στις συνοικίες του Λεκανοπεδίου Αττικής και στην περιφέρεια.

Ετσι, η κίνηση στην αγορά µπορεί, λόγω της πανδηµίας, να είναι πολύ περιορισµένη, ωστόσο οι εκτιµήσεις για τον εορταστικό τζίρο της πραγµατικής οικονοµίας συγκλίνουν στο επίπεδο του 20% έως 25% σε σχέση µε πέρυσι.

Συνεπώς, οι πρόσθετες αυτές δράσεις αποτελούν µια πηγή εσόδων, η οποία, σύµφωνα µε τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη, «είναι αξιοσηµείωτη για το κλειστό λιανικό εµπόριο».

Από το επιτόπιο ρεπορτάζ των «Π» προκύπτει ότι σε αµιγώς διαδικαστικό επίπεδο το click away αποτελεί µια εύκολη και γρήγορη συναλλαγή µεταξύ πωλητή και αγοραστή, καθώς τα προαγορασµένα προϊόντα παραδίδονται ταχέως στην είσοδο του καταστήµατος µε την επίδειξη της απόδειξης από την πλευρά του πελάτη.

ΚΛΑΔΟΙ

Υψηλότερες πωλήσεις µε αυτήν τη µέθοδο καταγράφουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των παιχνιδιών και των προϊόντων τεχνολογίας, ενώ µεγαλύτερα προβλήµατα εντοπίζονται στην ένδυση, την υπόδηση και τα αξεσουάρ. Παρά τα όσα αρχικώς ειπώθηκαν, ότι µε το click away θα ευνοηθούν οι µεγάλοι όµιλοι και οι «αλυσίδες» υπερκαταστηµάτων, τελικώς διαπιστώνεται αδυναµία εξυπηρέτησης του καταναλωτικού κοινού αλλά και µεγαλύτερη εµπιστοσύνη των πολιτών στα µαγαζιά της γειτονιάς τους, στα οποία µπορούν ευκολότερα και χωρίς άσκοπες µετακινήσεις να αποκαταστήσουν ενδεχόµενες λανθασµένες παραγγελίες.

Τα «Π» συνοµίλησαν µε τον πρόεδρο του Εµπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρο Καφούνη, και τον πρόεδρο του Εµποροβιοµηχανικού Επιµελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, οι οποίοι µετέφεραν την ανησυχία τους για την πορεία της µικροµεσαίας δραστηριότητας, εξαιτίας της συνεχιζόµενης έντασης της πανδηµίας, ωστόσο προέτρεψαν άπαντες να προσαρµοστούν στα νέα δεδοµένα και να δώσουν «ακόµα µία µάχη επιβίωσης, την πιο ιστορική και την πιο απαιτητική», όπως τη χαρακτήρισαν.

ΑΘΗΝΑ

Συγκεκριµένα, ο κ. Καφούνης, αναφερόµενος στο click away, τόνισε πως «πρόκειται για συµπληρωµατική µέθοδο του λιανεµπορίου, η οποία εξυπηρετεί κυρίως τους επαγγελµατίες που έχουν ψηφιακό κανάλι και εκτονώνει το πρόβληµα των εταιρειών ταχυµεταφορών.

Θετικό είναι το ότι εισήχθη ως πρόσθετο µέτρο και σε καµία περίπτωση δεν υποκαθιστά τη λειτουργία της αγοράς. Χαίροµαι, επίσης, που η κυβέρνηση το αναγνωρίζει ως τέτοιο, γι’ αυτό και χαρακτηρίζει τις επιχειρήσεις ως κλειστές, ως επιχειρήσεις δηλαδή που διατηρούν στο ακέραιο τα προνόµια τους».

Σε επίπεδο µεγεθών «τον ∆εκέµβριο, µε το click away, τα ψηφιακά κανάλια, τις κατ' οίκον παραδόσεις, τις τηλεφωνικές παραγγελίες και ό,τι τέλος πάντων επιτρέπεται εντός των υγειονοµικών περιορισµών, στοχεύουµε στο 25% έως 30% του περσινού µας τζίρου». Σηµειώνει, επίσης, πως ο κυριότερος όγκος εργασιών εκτελείται από καταστήµατα ηλεκτρονικών και σύγχρονων τεχνολογικών ειδών, ενώ µεγάλο ποσοστό των καταστηµάτων δεν διαθέτει δυνατότητα διαδικτυακής επικοινωνίας µε τους πελάτες.

Εισηγείται, δε: (α) Περαιτέρω ενίσχυση της 5ης και 6ης επιστρεπτέας προκαταβολής, ώστε να φτάσει τα 4 δισεκατοµµύρια, (β) ρύθµιση 120 δόσεων για τα χρέη προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταµεία, η οποία να συνδυαστεί µε «κούρεµα» άνω του 20% για τους συνεπείς οφειλέτες, και (γ) να καταστεί µη επιστρεπτέα η προκαταβολή 1 και 2.

ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Από την πλευρά του, ο κ. Κορκίδης αναφέρει ότι «στο λιανεµπόριο δεν υπάρχει άλλος τρόπος ώστε να αντισταθµίζεται η φυσική παρουσία του καταναλωτή εντός του καταστήµατος, ωστόσο η λογική µάς υπαγορεύει να δείξουµε εµπιστοσύνη στους ειδικούς και στην κυβέρνηση».

Παραθέτοντας στοιχεία από ευρήµατα έρευνας του επιµελητηριακού φορέα, εκτιµά πως ο ηµερήσιος τζίρος των µικρών, µεµονωµένων ή συνοικιακών µαγαζιών δεν ξεπερνά το 10% του αντίστοιχου περσινού, ενώ συνολικά ο φετινός εορταστικός τζίρος αναµένεται να κυµανθεί στο 35%-40% των περσινών 3,5 δισ. ευρώ και είναι δύσκολο να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ.

Επιπλέον, φαίνεται ότι 7 στους 10 καταναλωτές θα περιορίσουν τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους κατά 34%, µε 3 στους 10 να µην κάνουν καθόλου αγορές ή το πολύ µέχρι 50 ευρώ, οι 2 στους 10 να κάνουν αγορές µέχρι 100 ευρώ, οι 3 στους 10 µέχρι 200 ευρώ και οι 2 στους 10 µέχρι 500 ευρώ.

«Τουλάχιστον το click away µάς δίνει τη δυνατότητα να βρισκόµαστε µέσα στα καταστήµατά µας και να αυτοσχεδιάζουµε. Πολλοί, µάλιστα, έµποροι επιβεβαιώνουν την ευρηµατικότητά τους µε βιντεοκλήσεις στους πελάτες τους, δείχνοντας τα εµπορεύµατά τους, ενώ άλλοι παρέχουν delivery κατ’ οίκον, ειδικά σε συνταξιούχους και άλλες ευπαθείς οµάδες καταναλωτών», τονίζει.

Αξίζει, δε, να σηµειωθεί ότι το φετινό µήνυµα του Επιµελητηρίου είναι: «Click away στα καταστήµατα του Πειραιά».


***Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ