Μπορεί επισήμως η Εκκλησία, μετά την εκλογή μητροπολιτών και, πολύ περισσότερο, νέου Αρχιεπισκόπου, να επικαλείται το Αγιο Πνεύμα, διά παν ενδεχόμενον, όμως το θέμα της διαδοχής κυρίως του δεύτερου δεν επαφίεται στο μεταφυσικό. Πάντα υπάρχουν ενδιαφερόμενοι για να καταλάβουν τη θέση του, όπως συμβαίνει και τώρα στην περίπτωση του 82χρονου Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου.

Ανεξάρτητα από την πρόσφατη ασθένειά του με τον COVID-19, που την ξεπέρασε, η διαδοχολογία είχε αρχίσει για τα καλά. Πάντως, από την πρώτη στιγμή της εκλογής του στη θέση του Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας, ο κ. Ιερώνυμος είχε μιλήσει για το ενδεχόμενο μιας μελλοντικής οικειοθελούς αποχώρησής του από τον αρχιεπισκοπικό θρόνο. Στην εκπομπή «Πρωταγωνιστές» του Σταύρου Θεοδωράκη στο Mega το 2010, ο ίδιος είχε τονίσει πως «η θέση μου είναι ότι όλοι οι άνθρωποι πρέπει να καταλάβουμε κάποια στιγμή ότι στα κοινά πράγματα μέχρις ενός σημείου μπορούμε να προσφέρουμε και πρέπει να σεβόμαστε τον εαυτό μας και αυτό που υπηρετούμε, αλλά να δώσουμε και τη δυνατότητα σε άλλους ανθρώπους να μπορέσουν να κάνουν ένα βήμα μπροστά». Πλέον, 12 χρόνια μετά την εκλογή του κ. Ιερώνυμου, οι μητροπολίτες που πιθανώς θα διεκδικήσουν τη θέση του αν και εφόσον προκύψει ζήτημα, έχουν ήδη ξεχωρίσει.

Ωστόσο, σήμερα στην Ιεραρχία υπάρχουν δύο τάσεις: Αυτή που θέλει μεταβατικούς αρχιεπισκόπους, για να μην υπάρχουν τριβές, και η άλλη που στηρίζει τις οριστικές λύσεις. Ως «μεταβατικοί αρχιεπίσκοποι» προβάλλονται προς το παρόν οι Σπάρτης Ευστάθιος, Ναυπάκτου Ιερόθεος, Ξανθης Παντελεήμων και Μυτιλήνης Ιάκωβος. Ωστόσο, ο Σπάρτης δεν επιθυμεί εμπλοκή στη διαδοχή και οι άλλοι δεν θεωρούν τον εαυτό τους αναλώσιμο, ούτε ανάχωμα στις «γκρίνιες και στις φιλοδοξίες» μητροπολιτών.

Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθιμος

1

«ΔΕΝ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ «ΦΙΛΙΕΣ»

Ο 58χρονος ιεράρχης από τη φύση του δεν είναι άνθρωπος που εκδηλώνει τις φιλοδοξίες του (αν έχει). Το αντίθετο: με άρθρα και συνεντεύξεις του κατακεραυνώνει τον τρόπο με τον οποίο οι «αδελφοί του» διεκδικούν θέσεις και αξιώματα και οραματίζεται μια Εκκλησία πιο κοντά στον λαό. Δεν ενδιαφέρεται να είναι αρεστός και δεν επιδιώκει «φιλίες» που παρασκηνιακά θα τον ωθήσουν προς την προεδρία της Συνόδου.

Μεσογαίας κ. Νικόλαος

maxresdefault

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ

Ο 66χρονος μητροπολίτης θεωρείται πρόσωπο με σημαντικές επιστημονικές και θεολογικές γνώσεις, αλλά δεν αποκαλύπτει τις προθέσεις του. Εχει καλές σχέσεις με πολλούς πολιτικούς, αλλά κάποιοι στην Ιεραρχία δεν τον παρακολουθούν στον απόλυτο τρόπο με τον οποίο «πολιτεύεται».


Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος

3

ΗΓΕΤΙΚΗ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ

Είναι πανεπιστημιακός, έχει άριστη θεολογική κατάρτιση και στα 59 του χρόνια έχει ξεχωρίσει για τον δυναμικό του λόγο. Πολλές φορές έχει συγκρουστεί μέσα στη Σύνοδο για θέματα της Εκκλησίας, έχει σημαντική επιρροή στην Ιεραρχία και συνομιλεί με μητροπολίτες που ευχαρίστως θα τον στήριζαν σε μια πιθανή εκλογή. Παράλληλα, ανήκει σε αυτούς που εύκολα κατατάσσονται στις «ηγετικές φυσιογνωμίες».

Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος

4

ΜΕ ΕΠΙΡΡΟΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ

Ο 64χρονος ιεράρχης από την περίοδο του μακαριστού Χριστόδουλου ήταν από τους ηγετικούς μητροπολίτες. Με ουσιαστικό λόγο και έργο, θα μπορούσε να ήταν μεταξύ των υποψήφιων διαδόχων. Εχει προσβάσεις στην Ιεραρχία και αρκετή επιρροή στο ευρύτερο εκκλησιαστικό περιβάλλον. Την περίοδο της πανδημίας βγήκε μπροστά και στήριξε τις θέσεις της επίσημης Εκκλησίας.

Πειραιώς κ. Σεραφείμ

5

ΔΥΝΑΜΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

Ο κ. Σεραφείμ στα 64 του χρόνια έχει καταφέρει να επιβληθεί σε πιστούς και μη με τον δυναμικό του λόγο, τις ξεκάθαρες θέσεις του και τις γνώσεις του σε θεολογικά θέματα. Δεν έχει δείξει ότι ενδιαφέρεται για την εξουσία περισσότερο από το να επηρεάζει και να ποιμαίνει θεολογικά τους απλούς πιστούς.

Σύρου κ. Δωρόθεος

6

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΗΣ ΗΡΕΜΙΑΣ

Ο 67χρονος μητροπολίτης από τις Κυκλάδες έχει ξεχωρίσει, χωρίς να το έχει επιδιώξει, στην κούρσα της διαδοχής. Εχει καλές σχέσεις με το σύνολο των ιεραρχών και είναι άνθρωπος της ηρεμίας και της συνεννόησης. Αλλωστε, όλο αυτό το διάστημα της οικονομικής και της υγειονομικής κρίσης τάχθηκε με φανατισμό υπέρ των θέσεων της Συνόδου και ύψωσε φωνή μόνο όταν κάποιοι έθεσαν θέμα αλλαγής του τρόπου μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 05 Δεκεμβρίου