“Ανοίξαμε, είμαστε έτοιμοι και σας περιμένουμε!”…κάπως έτσι θα μπορούσε – τελείως συνοπτικώς – να περιγραφεί η κατάσταση, αναφορικώς με την υποψηφιότητα των Αμερικανών, μέσω της Lockheed Martin και της φρεγάτας της
MMSC, για το πρόγραμμα ναυπηγήσεως 4 σκαφών του τύπου για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Αυτό γιατί η αμερικανική πλευρά, μέσω του Αντιπροέδρου και Γενικού Διευθυντή Joe DePietro κατά την ειδική διαδικτυακή παρουσίαση της προτάσεώς της για τη MMSC-HN (Multi Mission Surface Combatant-Hellenic Navy) σε επιλεγμένα ελληνικά και διεθνή μέσα, του ειδικού τύπου και μη, μας πληροφόρησε τα εξής:

1)Δεν υπάρχει – αυτή τη στιγμή – συγκεκριμένη ελληνική διαμόρφωση αφού η Ελλάδα δεν έχει εισέτι υποβάλλει επισήμως στις ΗΠΑ την απαραίτητη «Επιστολή Αιτήματος», το Letter of Request (LOR), βάσει του οποίου θα ζητούμε επισήμως από
τους Αμερικανούς συγκεκριμένες πληροφορίες και τιμές για συγκεκριμένα πράγματα που θέλουμε.

2)Ανεξαρτήτως αυτού, η κατασκευή βασίζεται στο Littoral Combat Ship/LCS, αλλά στην έκδοση που θα προέρχεται από τη φρεγάτα που έχουν αγοράσει οι Σαουδάραβες (MMSC) και θα είναι MMSC-HN, με αρκετά διαφορετικό επίπεδο εξοπλισμού, συστημάτων και οπλισμού.

3)Μετά την LOR, σε συνεργασία του Αμερικανικού Ναυτικού με το ΠΝ, θα «κλείσει» οριστικώς το «ελληνικό πακέτο», κάτι που αναμένεται να γίνει, συμφώνως πάντα με τους Αμερικανούς, εντός του 2021.

Επομένως – προσθέτουμε εμείς – ο,τιδήποτε ακούγεται αυτή τη στιγμή για συστήματα, εξοπλισμούς, προωστήριο σκεύος του σκάφους κλπ, είναι απλώς λόγια του αέρα, αφού δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί το τελικό «πακέτο»-πρόταση.

4)Συνακόλουθα αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ουδεμία σκέψη για κόστος, αφού δεν υπάρχει και η τελική διαμόρφωση.

5)Συμφώνως πάντα με την κατασκευάστρια εταιρεία, το εκτόπισμα της MMSC-HN θα φτάνει τους 4200 τόνους, σε αντίθεση με την LCS “Freedom”, που έχει εκτόπισμα 3500 τόνους, και μπορεί να φτάσει και να ξεπεράσει τους 30 κόμβους, ενώ έχει εμβέλεια 5000 μιλίων με ταχύτητα ταξιδιού περίπου 10 κόμβων.

5)Η πρόταση των Αμερικανών προς την Ελλάδα θα έχει κινητήρες diesel της MTU, διαφορετικούς από αυτούς που “φορά” τώρα η LCS, που επιχειρεί στο Αμερικανικό Ναυτικό, ώστε να έχει μεγαλύτερη συμβατότητα και τρόπον τινά «ομοιοτυπία με τις τέσσερις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ, κλάσεως «Ύδρα», που το ΠΝ επιθυμεί να εκσυγχρονίσει στο επίπεδο που να πλησιάζει τις MMSC-HN. (Βλέπε σχετική απόφαση-πακέτο του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» 14 Νοεμβρίου 2020).

6)Για τον εξοπλισμό του σκάφους, η Lockheed Martin επιβεβαίωσε ότι το MMSC-HN θα μπορεί να λάβει κατευθυνόμενα βλήματα (Κ/Β) επιφανείας-αέρος SM-2, κάθετα εκτοξευόμενες ανθυποβρυχιακές τορπίλες VL-ASROC, εξελιγμένα
Κ/Β ΝΑΤΟ Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) Blk.1/2, που είναι πολύ γνωστοί στο ΠΝ (32 πύραυλοι στον 8πλό εκτοξευτή Mk41 ή σε περισσότερους εκτοξευτές), CAMM-ER που είναι τα ίδια Κ/Β που το ΠΝ ήθελε να εφοδιάσεις τις γαλλικές
Belh@rra Helleniques), ενώ σημειώθηκε με έμφαση από αμερικανικής πλευράς ότι θα μπορεί να φέρει μέχρι και τα Κ/Β επιφανείας-επιφανείας Exocet, γνωρίζοντας ότι το ΠΝ επιχειρεί δεκαετίες με αυτά και τα εκτιμά απεριόριστα ή Harpoon. Θα διαθέτει ένα πυροβόλο στην πρώρα 1 ή 2 εκτοξευτές RAM των 21 βλημάτων έκαστος, υπόστεγο ελικοπτέρου για 1 ελικόπτερο MH-60R ή/και Naval UAV, συρόμενο σόναρ κλπ. Ουσιαστικώς, το σύστημα μάχης του COMBATSS-21 είναι τόσο «ανοικτό», που μπορεί να ικανοποιήσει κάθε επιθυμία του «πελάτη» συμφώνως με τους Αμερικανούς.

7)Απαντώντας σε σχετική ερώτηση των «Παραπολιτικών» αναφορικώς με την «ενδιάμεση λύση» και το αν εργάζονται προς την κατεύθυνση αυτή με το Αμερικανικό Ναυτικό ώστε να πάρει το ΠΝ μεταχειρισμένα σκάφη μέχρι να ναυπηγηθούν τα δικά του, μας είπαν ότι υπάρχουν αρχικές επαφές της εταιρείας με το Αμερικανικό Ναυτικό αλλά τα πάντα θα αρχίσουν να δρομολογούνται μετά την επίσημη υποβολή της LOR καθώς οι συζητήσεις θα γίνουν μεταξύ των δύο
κυβερνήσεων.

8)Αναφορικώς με το θέμα της ναυπηγήσεως των σκαφών στην Ελλάδα, μας ελέχθη ότι κλιμάκιο της εταιρείας Lockheed Martin θα έρθει στη χώρα μας μετά την LOR, και θα βρει τη βέλτιστη λύση σε επίπεδο ναυπηγείων, καθώς η εταιρεία
επιθυμεί – όπως τονίστηκε - η ναυπήγηση να γίνει στη χώρα μας. Το πότε θα έλθει εδώ εξαρτάται από το πότε θα φτάσει η LOR, αλλά και πότε θα το επιτρέψει η κατάσταση με την πανδημία που πλήττει όλο τον κόσμο.

9)Τέλος, για την αξιοπιστία του σκάφους, ιδίως του LCS από το οποίο προέρχεται η MMSC-HN, η εταιρεία σημείωσε ότι πρόσφατα ένα πλοίο της κλάσεως. αυτής πραγματοποίησε ένα forward deployment διάρκειας 23 μηνών (!), το
μεγαλύτερο για σκάφος της προαναφερθείσης κατηγορίας. Επίσης, ότι τα σκάφη της. κλάσεως LCS “Freedom” έχουν διανύσει ως τώρα συνολικώς 600.000 ναυτικά μίλια, με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για την συνολική αξιοπιστία, ενώ έχουν εξαχθεί και τα απαραίτητα “lessons learned”, και το Αμερικανικό Ναυτικό το υπολογίζει ως
αξιόπλοο και fully operational.