Μόλις μερικά εικοσιτετράωρα πριν το φινάλε του Ιουλίου ελάχιστες και μεμονωμένες είναι οι περιπτώσεις που προκαλούν κάποια πρώτη ψυχολογική τόνωση.
Οπως το παράδειγμα ορισμένων επιχειρηματιών στο Ιόνιο, που παίρνουν μικρές ανάσες από την άφιξη Βρετανών τουριστών. Ή της Σύρου, που κατάφερε να μετρά πληρότητες σε ένα ποσοστό του 40%. Κάποιες αφίξεις καταγράφονται στην Κω, ενώ Κρήτη και Αργοσαρωνικός, αν και ακόμη έχουν χαμηλές πληρότητες, αναμένουν μια ελαφρώς πιο ζωηρή τουριστική κίνηση το επόμενο δεκαπενθήμερο. Survivors θεωρούνται και οι ξενοδόχοι στις παραθαλάσσιες περιοχές της Αχαϊας, Αρκαδίας και Αργολίδας, ενώ στη Ρόδο, τις τελευταίες ημέρες υπήρξε κατάλυμα που είχε 80% πληρότητα.

Αν θέλουμε όμως να δούμε τα πράγματα στο σύνολό τους θα πρέπει πρώτα από όλα να λάβουμε υπόψην τις αφίξεις που καταγράφηκαν αποκλειστικά από το εξωτερικό. Διότι, ο εσωτερικός τουρισμός δεν μπορεί να σώσει τις ζημίες που προκάλεσε η κρίση της πανδημίας COVID-19.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, τα νούμερα του Ιουλίου κυμαίνονται με πτώση -80 έως και -85% με όλες τις ελπίδες να στριμώχνονται στην τελευταία εβδομάδα του μήνα. Οι επικεφαλής της αερομεταφοράς αδυνατούν να διαμορφώσουν ξεκάθαρη εικόνα. Ωστόσο, το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου η ΥΠΑ θα είναι σε θέση να ανακοινώσει την πλήρη καταγραφή της ταξιδιωτικής κίνησης για τον Ιούλιο, με την ευχή όλων να είναι καλύτερα από τα δεδομένα του Ιουνίου οπότε το σύνολο των πτήσεων ανήλθε στις 17.049, -74% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν πραγματοποιηθεί 66.827 πτήσεις.

Οι αφίξεις επιβατών εξωτερικού τον Ιούνιο ήταν 87.297 καταγράφοντας μείωση 97,5% σε σχέση με πέρσι που είχαν έρθει 3.477.906 επιβάτες.

Μεταξύ 1ης και 19ης Ιουλίου υπάρχει βελτίωση. Οπως ενημέρωσε τη Δευτέρα ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκος Χαρδαλιάς έχουν φτάσει αεροπορικώς από το εξωτερικό στην Ελλάδα 620.652 τουρίστες. Ωστόσο, οι αφίξεις από την Μεγάλη Βρετανία δεν έχουν αλλάξει σημαντικά την κατάσταση μιας και το χρονικό διάστημα είναι πολύ σύντομο από τις 15 Ιουλίου οπότε και ελευθερώθηκαν οι πτήσεις.

«Οι πληρότητες επί του συνολου παραμένουν πολύ χαμηλές. Eυχόμαστε να φτάσουμε σε ένα ποσοστό της τάξεως του 30%», είπε την Τετάρτη σε τηλεφωνική συνομιλία με τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιώργος Πελεκανάκης πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων (ΠΟΔΙΞ).
pelekanakis-1-640x964ΣΙΤΕ

Ο ίδιος μάλιστα, όντας ιδιοκτήτης έξι ξενοδοχειακών μονάδων στην Ρόδο παρατηρεί πως οι βασικοί επισκέπτες είναι Γερμανοί, Αυστριακοί, Ελβετοί, Πολωνοί, ενώ σταδιακά έχουν αρχίσει να φθάνουν και επισκέπτες από την Ιταλία. «Σε υγειονομικό επίπεδο η Ρόδος πάει εξαιρετικά ωστόσο, παραπάνω από τα μισά ξενοδοχεία παραμένουν κλειστά. Οσοι διαθέτουν εκτεταμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες θα καταφύγουν στην τακτική να λειτουργήσουν μία, δύο το πολύ μονάδες».



ΜΠΟΥΜΕΡΑΝΓΚ H ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΙΕΡΙΑ

Σε εξαιρετικά άσχημη κατάσταση είναι οι ξενοδόχοι Χαλκιδικής και Πιερίας. Από εκεί που θεωρούνταν ευνοημένοι λόγω της προσβασιμότητας της περιοχής στον οδικό τουρισμό όλα ανετράπησαν με την πρόσφατη απαγόρευση εισόδου στους Σέρβους αλλά και με την απόφαση εφαρμογής του τεστ των 72ωρών (PCR).

«Οι πληρότητες κινούνται σε μονοψήφια νούμερα στο μεγαλύτερο σύνολο. Το τεστ των 72 ωρών προκάλεσε κατακόρυφη κάμψη στις κρατήσεις με ένα τεράστιο κύμα ακυρώσεων», είπε σε επικοινωνία με την εφημερίδα ο Ηρακλής Τσιτλακίδης, Γενικός Γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Πιερίας.

foto_iraklis_tsitlakidis

«Εχουμε κανει παρεμβάσεις. Ηρθαμε σε επαφή με τους κοινοβουλευτικούς φορείς, ζητησαμε να υπάρξει μια διαφοροποίηση στους επισκέπτες από χώρες που δεν έχουν υψηλό επιδημιολογικό φορτίο (σ.σ. Ουγγαρία, Γερμανία, Αυστρία, Πολωνία,Τσεχία). Γιατί να μην μπορεί ο Γερμανός να περάσει transit και να εισέλθει στη χώρα από τους Ευζώνους; Είναι σαν να μας λένε “κλείσε την επιχείρηση”», απόρησε λέγοντας πως ήδη η χρονιά οδεύει κάκιστα με τον εσωτερικό τουρισμό να μην αρκεί. Το πλεονέκτημα της περιοχής μετατράπηκε σε μειονέκτημα», σχολίασε επιμένοντας σε μία ίση μεταχείριση αεροπορικής, θαλάσσιας και οδικής έλευσης τουριστών.

Αυτή τη στιγμή λειτουργούν τα μισά περίπου ξενοδοχεία. Όμως, κάποιοι επιχειρηματίες ξανακλείνουν... «Πάμε πάλι προς τα πίσω. Ειναι σαν να έχουμε κλειστά οδικά σύνορα. Τώρα, καταγράφουμε ποιοι θα μείνουν ανοιχτοί, ποιοι όχι. Αν ήταν εξαρχής γνωστοί οι όροι του τέστ θα άνοιγαν ελάχιστοι», δήλωσε με απόγνωση καθώς οι δαπανηρές προετοιμασίες για τη λειτουργία αρκετών μονάδων φαίνεται να πήγαν… στράφι.



ΕΛΠΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ

Στο «στρατόπεδο» του θαλάσσιου τουρισμού ακινητοποιημένη παραμένει η Κρουαζιέρα οδεύοντας ωστόσο στην τελική ευθεία για το restart του Αυγούστου. Το εθνικό πρωτόκολλο που βασίστηκε στις τελικές κατευθυντήριες οδηγίες υιοθετήθηκε το βράδυ της Τετάρτης από την Εθνική Επιτροπή Δημόσιας Υγείας.
Αυτό αφόρά τα κρουαζιερόπλοια και στη συνέχεια αναμένεται να προχωρήσει η διαδικασία για το άνοιγμα των λιμανιών, ώστε να συμπεριλάβουν οι εταιρείες την Ελλάδα στα δρομολόγιά τους.


Maria_Deligianni_CLIA
«Φέραμε σε επαφή με την ελληνική πλευρά κάποιες εταιρείες-μέλη μας που κοιτάζουν πιο άμεσα στην επανεκκίνηση του κλάδου. Ετσι, μέσω της Clia, ενημέρωσαν την Κυβέρνηση για τα εταιρικά τους πρωτόκολλα. Είμαστε πολύ κοντά στην επανέναρξη», πληροφόρησε σε επικοινωνία με τα «Π» η Μαρία Δεληγιάννη, εκπρόσωπος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο (CLIA), τονίζοντας την σπουδαιότητα να γίνει σωστή ενημέρωση στα λιμάνια.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η κυβέρνηση συζητά για πέντε λιμάνια αναφοράς: τον Πειραιά, το Βόλο, το Κατάκολο, τη Ρόδο και την Κέρκυρα. Τα κρουαζιερόπλοια που θα έρχονται στην Ελλάδα θα πρέπει πρώτα να καλούν τους συγκεκριμένους λιμένες και να γινονται τα λεγόμενα random tests.

Ασφαλώς θα απαιτηθεί κάποιος χρόνος για την προετοιμασία των λιμανιών και μέλημα όλων είναι να μη χαθεί - και - ο Αυγουστος, καθώς δεν υπάρχει περιθώριο για κάποιο λάθος.

Οι εταιρείες κρουαζιέρας πάντως είναι πανέτοιμες και περιμένουν τις αποφάσεις των κρατών που τους ενδιαφέρουν. Μεγάλη ψυχολογική τόνωση είναι το γεγονός ότι καταγράφεται αυξημένη προτίμηση για την Ελλάδα. Γίνεται λόγος για περίπου έξι εταιρείες, χωρίς ωστόσο να μπορεί να διαμορφωθεί ακόμη κάποιο έγκυρο στοιχείο σχετικά με την πρόβλεψη πληροτήτων.

Ως προς τη νέα πραγματικότητα που θα ισχύσει στα κρουαζιερόπλοια βάσει των πρωτοκόλλων, σε περιπτωση κρούσματος κατα τη διαρκεια της κρουαζιέρας η εταιρεία οφείλει να έχει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης με εκπαιδευμένο προσωπικό. Ο ασθενής θα υποχρεούται να αποβιβαστεί, ωστόσο, δεν εχει ξεκαθαριστεί ακόμη αν θα φιλοξενείται σε κάποιο κοντινό στην πλησιέστερη περιοχή κρουαζιερόπλοιο-COVID ή σε ξενοδοχείο-COVID.

Απαραίτητη δε είναι, η σωστή συνεργασία μεταξύ εταιρειών και homeports (λιμένων εκκίνησης-προορισμού) ωστε να μπορει να προβλεφθεί σωστός συντονισμός σε έκτακτη περίπτωση.



ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΝΟΥΜΕΡΑ ΣΤΟ YACHTING

Την ίδια ώρα ο κλάδος του ελληνικού Yachting παρά το γεγονός ότι ήταν από τους πρώτους που άνοιξαν, καταγράφει μηδενική σχεδόν κινητικότητα.

«Το 90% των σκαφών παραμένουν χωρίς ναυλώσεις», είπε στα «Π» ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ).
αντωνης_στελλιατος_προεδρος_επεστ_-_SITE_PARAPOLITIKA

«Το πιο απογοητευτικό ειναι οτι οι ΗΠΑ δεν θα δουλέψουν για την Ευρώπη φέτος και δυστυχώς το μεγαλύτερο μέρος των ναυλωτών προέρχεται από την Αμερική και τη Ρωσία όπου και εκεί είναι ακινητοποιημένη η κατάσταση», συμπλήρωσε αφήνοντας μια χαραμάδα αισιοδοξίας για τις Βαλκανικές χώρες (π.χ. Ρουμανία, Βουλγαρία).

Οσο για τον τομέα των ιστιοπλοϊκών σκαφών που αποτελούν τον πλέον ασφαλή τρόπο διακοπών και ταξιδίου ανέφερε: «Κινείται μια μικρή μερίδα ιστιοπλοϊκών και καταμαράν. Ευελπιστούμε στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου χωρίς να ξέρουμε ακομα πως θα εξελιχθεί η πανδημία το Φθινόπωρο».

Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ αναγνωρίζει την προσπάθεια που έκανε η πολιτική προστασία, το υπ. Υγείας και όλοι οι νοσηλευτες που αγωνίστηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Από την άλλη, θεωρεί πως το Yachting, η βαριά βιομηχανία του θαλάσσιου τουρισμού, δεν έχει λάβει την αναγκαία στήριξη. Βασικά αιτήματα παραμένουν εκκρεμή, όπως η μείωση 40% στις χρεώσεις ελλιμενισμού και η κατάργηση του ΤΕΠΑΥ (τέλος πλεύσης και παραμονής).

«Αναμένουμε απαντήσεις από το υπουργείο Τουρισμού. Φοβαμαι οτι από τον Οκτωβριο θα τεθεί ζήτημα επιβίωσης και το επαγγελματικό yachting θα κρίνεται στην αντοχή κάθε επιχειρηματία».

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com

*ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦ/ΔΑ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 25 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020