«Στο αγέννητο παιδί… Ήξερες ότι από την 18η ημέρα κτυπά η καρδιά του; Από την 42η μέρα ανιχνεύονται εγκεφαλικά κύματα; Από την 8η εβδομάδα όλα τα όργανά του έχουν δημιουργηθεί; Από την 10η εβδομάδα νοιώθει πόνο. Διάλεξε τη ζωή»

 Αυτό το μήνυμα συνόδευε την αφίσα με θέμα τις αμβλώσεις που αναρτήθηκε  σε 17 στάσεις του Μετρό  και προκάλεσε κύμα αντιδράσεων.

Οι επιβάτες του μετρό, πολίτες αλλά και πολιτικά πρόσωπα, ανέβαζαν στα κοινωνικά δίκτυα φωτογραφίες της αφίσας, σχολιάζοντας ποικιλοτρόπως και κάνοντας κυρίως λόγο για «οπισθοδρόμηση».

Τελικά, με εντολή του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, κ. Καραμανλή,  «κατέβηκε» από τους χώρους του Μετρό η διαφήμιση.

Πολλοί εξοργίστηκαν,  έβρισαν, κατηγόρησαν και ένιωσαν προσβεβλημένοι με το περιεχόμενο της αφίσας ενώ άλλοι ανέφεραν ότι πρόκειται απλά για μια αφίσα και αν θέλουμε να κόψουμε την ρίζα του προβλήματος πρέπει να απαιτήσουμε για εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία και στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκτρώσεις στην Ελλάδα είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα (Νόμος 1609/1986, σε ισχύ από τις 3 Ιουλίου 1986) και όχι «έγκλημα».  Σημειώνεται ακόμα πως για τη χώρα μας δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τις αμβλώσεις και όλοι οι αριθμοί που παρουσιάζονται είναι κατά προσέγγιση, μετά από εκτιμήσεις.

Επί του θέματος τοποθετήθηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, ο υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής που ξεκαθάρισε του λόγους για τους οποίους προέβη το Υπουργείο στο «κατέβασμα» της αφίσας.

«Η καμπάνια με τις αφίσες κατά των αμβλώσεων στους χώρους του Μετρό ξεκίνησε με αποκλειστική αρμοδιότητα της ΣΤΑΣΥ. Για να είμαστε ξεκάθαροι η οργάνωση είναι ελεύθερη να πει τις απόψεις της, μπορούσε να πάει όμως κάπου αλλού και όχι στο Μετρό. Αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι οι καμπάνιες δεν πρέπει να διχάζουν την κοινή γνώμη ή να προσβάλουν τις γυναίκες, και σε ευαίσθητα θέματα δεν πρέπει να δίνεται βήμα σε δημόσιους χώρους καθώς προκαλούνται αντεγκλήσεις. Θα πρέπει η Πολιτεία να παρέμβει, ώστε να δούμε εάν υπάρχει ένα κώδικας δεοντολογίας από ποιους και τι είδους διαφημίσεις μπορούν να αναρτώνται στο Μετρό»

Από την μεριά του ο πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ τόνισε: " Θεωρώ αδιανόητο, ένα εδώ και χρόνια κατοχυρωμένο δικαίωμα των γυναικών, να αποφασίζουν για την μητρότητα, να προβάλλεται για προπαγανδιστικούς λόγους μέσα από το Δίκτυο του μετρό. Κανένας δεν έχει δικαίωμα να " παίζει" με τις κοινωνικές ευαισθησίες των πολιτών ".

Στο νομικά κατοχυρωμένο δικαίωμα κάθε γυναίκας στην άμβλωση αναφέρθηκε και η γγ Ισότητας, Μαρία Συρεγγέλα, σε ανακοίνωσή της, σχετικά με τις αφίσες του κινήματος «Αφήστε με να ζήσω». Η κ. Συρεγγέλα τονίζει ότι το δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση είναι αδιαμφισβήτητο και τάσσεται υπέρ «της απόφασης του υπουργού, να αποσύρει τη συγκεκριμένη καμπάνια από τους σταθμούς του μετρό». Στη σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται, ακόμη, ότι «η πληροφόρηση και η ευαισθητοποίηση του κοινού οφείλουν να βασίζονται στον σεβασμό, την αντικειμενικότητα και την υπευθυνότητα».

Σε μακροσκελή απάντηση προχώρησε από την μεριά του και το κίνημα «Αφήστε με να ζήσω», θέτοντας ζήτημα δημοκρατικής νομιμοποίησης της απόφασης, αλλά και επιστημονικής ανεπάρκειας των ισχυρισμών όσων αντιστρατεύτηκαν την καμπάνια.

«Το Κίνημα «Αφήστε με να ζήσω!» δημιουργήθηκε πριν 2 χρόνια περίπου από 19 Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία και με την υποστήριξη της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ἑλλάδος, με σκοπό να ενημερώνει με κάθε νόμιμο και δημοκρατικό τρόπο τους συμπολίτες μας για το θαύμα της Ζωής του αγέννητου παιδιού. Στα πλαίσια αυτής της ενημέρωσης προβήκαμε σε διαφημιστική καμπάνια σε σταθμούς του ΜΕΤΡΟ. Με μεγάλη έκπληξη, όμως, βρεθήκαμε μπροστά σε μια πρωτοφανή αντίδραση, που σαν κύριο επιχείρημά της είχε το «δικαίωμα της γυναίκας στην έκτρωση». Είναι άξιο απορίας πώς, από αυτά που αναφέρονται στην αφίσα, καταστρατηγούνται τα «δικαιώματα» των γυναικών ή πως η αφίσα «στρέφεται εναντίον ενός απολύτως κατοχυρωμένου και αναμφισβήτητου δικαιώματος των γυναικών».  Στην ουσία, όμως, πρόκειται για μια προσπάθεια ενημέρωσης ότι το αγέννητο παιδί είναι εν ζωή άνθρωπος και ως εκ τούτου έχει κι αυτό δικαιώματα και αξιώσεις προστασίας του» ανέφεραν μεταξύ άλλων.

Και αν μια αφίσα γίνεται η αφορμή για όλη αυτή την οργή,  εύλογα γεννάται το ερώτημα «πόσο τελικά μπορεί να επηρεάσει την ψυχολογία μας μια αφίσα και πόσο λογικό είναι να ξεσπούν οι άνθρωποι τόσο έντονα;»

Την απάντηση δίνει στα Παραπολιτικά,  η γνωστή ψυχολόγος και παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου.

«Είναι γεγονός ότι είναι μία αφίσα οποία περιέχει σωστές επιστημονικές πληροφορίες σχετικά με την ανάπτυξη του εμβρύου. Από εκεί και πέρα ο τρόπος με τον οποίο προβάλλεται είναι αρκετά ενοχλητικός - γιατί αυτός ήταν ο στόχος. Δυστυχώς, δεν νομίζω ότι αφυπνίζει αλλά κυρίως δημιουργεί ενοχές στις γυναίκες για το δικαίωμα το οποίο έχουν να αποφασίσουν αν θέλουν να γίνουν μητέρες.  Δεν πρέπει να μπαίνουμε σε διαδικασίες τέτοιες προπαγανδιστικές γιατί έτσι μου ακούστηκε αυτό και κάπως σκοταδιστικό. Θα ήταν ενδιαφέρον βέβαια να υπήρχε αυτή η ευαισθησία και σε άλλου είδους ζητήματα όπως η πρόληψη, η αντισύλληψη και η ενημέρωση των εφήβων πριν φτάσουμε στο να υπάρχουν αυτές οι αφίσες. Ο στόχος είναι να αποφεύγονται οι ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες . Ο τρόπος με τον οποίο προβάλλεται το συγκεκριμένο θέμα – που σίγουρα είναι ταμπού για την κοινωνία - προκαλεί σίγουρα διάφορα και έντονα συναισθήματα σε όσους το δουν. Αλλά είναι άλλο πράγμα η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση και άλλο να υπάρχει αυτό το απειλητικό μήνυμα που δημιουργεί ενοχές»