Gmail ή… Hay mail; Το χάσμα αναγνωρισιμότητας που χωρίζει το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της Google από τους ανταγωνιστές είναι τεράστιο, ίσως όμως αυτό να αλλάξει στο μέλλον, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα υποστηρίζει ο αρθρογράφος των New York Times, Έζρα Κλάιν, ο οποίος με αφορμή τα 20α γενέθλια του gmail θυμάται την τεχνολογική επανάσταση που σήμανε η εμφάνισή του αλλά και την εξέλιξη ως σήμερα.

H επανάσταση που έφερε το gmail

Το 1985, ένα gigabyte μνήμης κόστιζε 75.000 δολάρια. Ως το 1995, το ποσό αυτό είχε φτάσει στα 750 δολάρια. Το 2004, τη χρονιά που εμφανίστηκε το gmail ήταν μερικά δολάρια και σήμερα κοστίζει λιγότερο από μία πένα! Τα προηγούμενα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία είχαν χωρητικότητα 15 megabyte. Το gmail προσέφερε ένα gigabyte. Ήταν μία πραγματική επανάσταση. Σήμερα η χωρητικότητα που προσφέρει το gmail έχει φτάσει τα 15 Gigabyte. Όμως πολλά ακόμη έχουν αλλάξει.

Σύμφωνα με τον Κλάιν, το διαδίκτυο έχει μετατραπεί σε μία τεράστια «παλιά ντουλάπα» όπου βρίσκονται ξεχασμένα μηνύματα, παλιές φωτογραφίες, έγγραφα, απεριόριστο ατακτοποίητο ψηφιακό υλικό, το οποίο δεν μπορεί να βάλει σε τάξη κανείς ακόμη και με αναζητήσεις γιατί δεν γνωρίζει πια καν τι ψάχνει. Το πρόβλημα αντιμετωπίζει πολύς κόσμος που δεν «πετά» συστηματικά τα αχρείαστα ηλεκτρονικά μηνύματα. Ο Κλάιν, κουρασμένος από τον όγκο των αρχείων του gmail -και των άλλων ηλεκτρονικών ταχυδρομείων που «χτίστηκαν» στη λογική του email- και τα οποία διαρκώς συσσωρεύουν αλληλογραφία, αποφάσισε να στραφεί στο Hay.

Διαβάστε ακόμα: 25η Μαρτίου: Η Google τιμά την Ελληνική Επανάσταση

Δημιουργημένο σε εντελώς διαφορετική λογική, δεν κάνει αποδεκτά όλα τα email που έρχονται, αλλά βάζει τον χρήστη κάθε φορά να αποφασίσει. «Ξαναπήρα τον έλεγχο της ψηφιακής μου ζωής» γράφει ο Κλάιν, διευκρινίζοντας ωστόσο πως τα γραφόμενα είναι δικές του απόψεις. Άλλωστε το πρόβλημα συσσώρευσης περιεχομένου σε όλο και μεγαλύτερες μνήμες έχουν και τα Messages, WhatsApp, Χ, Instagram, Facebook και τόσες άλλες εφαρμογές.

Οι ψηφιακοί γίγαντες, γράφει, «κερδίζουν από την παθητικότητά μου» (την απόφαση δηλαδή να συσσωρεύει, αντί να επιλέγει τα αρχεία που κρατά. «Ήδη πληρώνω στην Apple και την Google ένα μηνιαίο ποσό για περισσότερο αποθηκευτικό χώρο. Θα έπαιρνε πάρα πολύ καιρό να πετάξω όλα όσα χρειάζονταν, για να παραμείνω εντός των ορίων τους».

Ίσως γι’ αυτό το Hay γράφει, στην αρχική του σελίδα: «Επιτέλους διορθώσαμε το email και το ημερολόγιό σας! Το Gmail, το Outlook και η Apple εφησύχασαν και έχασαν τη μπάλα από τα μάτια τους. Και τότε ήρθε η HEY».

Κινδυνεύει και το Google Search;

Η παντοκρατορία του «γκουγκλαρίσματος» είναι αδιαμφισβήτητη, ωστόσο ανάμεσα στις αρχές του 2022 και τα τέλη του 2023, το μερίδιο της Google στην αγορά μειώθηκε κατά 3 ποσοστιαίους πόντους, όπως αναφέρει το Reuters, επικαλούμενο στοιχεία του συλλέκτη δεδομένων Similarweb. Το ποσοστό είναι πολύ μικρό, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν πως το 2021, το μερίδιο της αγοράς για την Google, ανερχόταν στο 99%.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη Λόρεν Σίλβα-Λόγκλιν του Reuters Breakingviews, η μεγαλύτερη απειλή για την Alphabet (μητρική της Google) μπορεί να έρθει από την Apple και το λογισμικό αναζήτησής της με χρήση AI. Έρευνα του 2018 του πανεπιστημίου του Σικάγο, δείχνει πως η κατοχή ενός προϊόντος Apple είναι ένας από τους ισχυρότερους δείκτες ενός ατόμου με υψηλά εισοδήματα.

Τα iPhones εκτιμάται πως θα φέρουν το 60% των εσόδων της εταιρείας το 2024 ή περίπου 118 δισ. δολάρια (και από χρήστες της Google και από εκείνους που χρησιμοποιούν το Safari της Apple που έχει ως default την Google), με βάση αναλυτές της Barclays. Σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν σε μία δίκη για τον έλεγχο του μονοπωλίου, η Alphabet επέστρεφε στην Apple περί το 40% αυτών των εσόδων (μέσω Safari).

Ίσως στο μέλλον η συμφωνία σπάσει, αν και η Apple βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις να ενσωματώσει την μηχανή αναζήτησης τεχνητής νοημοσύνης της Google, Gemini AI, στο iPhone.

Ωστόσο η λογική αναζήτησης της Google (και το μοντέλο των συνδέσμων των σπονσόρων, που εμφανίζονται πιο ψηλά στις αναζητήσεις), δύσκολα τρέχει την εποχή της ΑΙ. Η τεχνητή νοημοσύνη τείνει να παρέχει μία απλή και άμεση απάντηση σε μία ερώτηση, και όχι σελίδες επί σελίδων URL. Οι απαντήσεις θα δοθούν στο -ίσως όχι και τόσο μακρινό- μέλλον.

Πηγή: powergame.gr