Έναν γαλαξία, εκτιμώμενης ηλικίας 13 δισεκατομμυρίων ετών ανακάλυψε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA.

Ο συγκεκριμένος γαλαξίας, που είναι πολύ περίπλοκος για να δημιουργήθηκε τόσο νωρίς στο σύμπανείναι μεγαλύτερος από τον δικό μας και θα μπορούσε να ανατρέψει όσα γνωρίζουμε για το πώς διαμόρφωσε η σκοτεινή ύλη το πρώιμο σύμπαν.

Ο γαλαξίας με το όνομα ZF-UDS-7329 ήταν αντικείμενο έρευνας εδώ και αρκετό καιρό, αλλά όπως επεσήμανε ο Καρλ Γκλέιζερμπρουκ, αστρονόμος του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Swinburne, που ηγήθηκε της έρευνας, οι ερευνητές δεν είχαν μέχρι τώρα την ευκαιρία να τον παρατηρήσουν από αρκετά κοντά. Τα ευρήματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν προ ημερών στην επιθεώρηση Nature, αφού με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb οι ερευνητές κατάφεραν να έχουν μια πιο ξεκάθαρη ματιά στον γαλαξία, όπως ήταν πριν από περίπου 11,5 δισεκατομμύρια χρόνια.

"Galaxy ZF-UDS-7329: The Cosmic Giant That Shouldn't Exist!"

Δε θα έπρεπε να υπάρχει τόσο νωρίς μετά τη Μεγάλη Έκρηξη

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ο ZF-UDS-7329 δείχνει πολύ πιο προηγμένος απ' ό,τι θεωρείτο εφικτό μέχρι τώρα, μιας και φάνηκε να περιέχει περίπου τετραπλάσιο αριθμό άστρων σε σύγκριση με τον δικό μας γαλαξία. Τα αστέρια αυτά έμοιαζαν ηλικίας περίπου 1,5 δισεκατομμυρίων ετών, πράγμα που υποδηλώνει ότι ο γαλαξίας αυτός είναι περίπου 13 δισεκατομμυρίων ετών. Σύμφωνα με τα τρέχοντα μοντέλα κοσμολογίας, αυτό δεν θα έπρεπε να είναι δυνατό, επειδή η σκοτεινή ύλη (το αόρατο υλικό που αποτελεί περισσότερο από το 80% του σύμπαντος) υποτίθεται ότι δεν ήταν αρκετά «ώριμη» εκείνη την χρονική περίοδο.

Όπως ανέφερε στο Reuters ο αστροφυσικός Ίβο Λάμπε του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Swinburne, ο οποίος είναι και ένας από τους συντάκτες της έρευνας: «Η βασική θεωρία είναι ότι ένας ωκεανός σκοτεινής ύλης γέμισε το πρώιμο σύμπαν μετά τη Μεγάλη Έκρηξη».

Ancient Galaxy larger than our Milky Way #ZF-UDS-7329 #galaxy #space  #universe #spaceexploration

Ανατρέπονται τα κοσμολογικά μοντέλα;

Οι επιστήμονες εξακολουθούν να μην καταλαβαίνουν τι ακριβώς είναι η σκοτεινή ύλη και δεν την έχουν δει, με τον αστροφυσικό Ίβο Λάμπε να σχολιάζει: «Αυτή η σκοτεινή ύλη - δεν ξέρουμε τι είναι στην πραγματικότητα - ξεκίνησε πολύ ομαλά, με τους πιο μικροσκοπικούς κυματισμούς. Αυτοί οι κυματισμοί αυξήθηκαν με την πάροδο του χρόνου λόγω της βαρύτητας και τελικά, η σκοτεινή ύλη άρχισε να συλλέγεται σε συγκεντρωμένες μάζες παρασύροντας νέφη υδρογόνου».

Βάσει αυτού του κοσμολογικού μοντέλου ο γαλαξίας, που εντόπισε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Ωστόσο, ο ZF-UDS-7329 δεν είναι ο μόνος γαλαξίας που εντοπίστηκε και αμφισβητεί αυτό το κοσμολογικό μοντέλο. Επιστήμονες είχαν ανακαλύψει προηγουμένως έναν άλλο γαλαξία 11,7 δισεκατομμυρίων ετών, που σχηματίστηκε πολύ νωρίτερα από ό,τι θεωρούσαν εφικτό. Όπως ανέφερε η Κλαούντια Λάγκος, καθηγήτρια αστρονομίας του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας και εκ των συντακτών της μελέτης: «Η ύπαρξη αυτών των εξαιρετικά τεράστιων γαλαξιών τόσο νωρίς στο σύμπαν θέτει σημαντικές προκλήσεις στο τυπικό μας μοντέλο κοσμολογίας».

Ένας ακόμα προβληματισμός

Ένα άλλο εύρημα που προβληματίζει τους επιστήμονες είναι ότι ο γαλαξίας ZF-UDS-7329 δε δείχνει να εξελίσσεται, αλλά μάλλον να περιήλθε σε κατάσταση αδράνειας. Όπως ανέφερε η αστρονόμος του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας του Swinburne, Θεμίγια Ναναγιακάρα αυτό το πράγμα «ωθεί τα όρια της κατανόησής μας αναφορικά με το πώς σχηματίζονται και εξελίσσονται οι γαλαξίες. Το σημαντικό ερώτημα τώρα είναι πώς σχηματίζονται τόσο γρήγορα σε τόσο πρώιμη φάση του σύμπαντος και ποιοι μυστηριώδεις μηχανισμοί τους ωθούν να σταματήσουν να σχηματίζουν απότομα αστέρια, όταν συνεχίζει να το κάνει το υπόλοιπο σύμπαν».

Πάντως σύμφωνα με το Γκλέιζμπρουκ, είναι πολύ νωρίς για να απορρίψουμε εντελώς το τρέχον κοσμολογικό μοντέλο, με τον ίδιο να τονίζει: «Αν και είναι πολύ εντυπωσιακό το εύρημα, αφορά σε έναν μόνον γαλαξία. Ελπίζουμε όμως να βρούμε περισσότερα· και αν το κάνουμε, αυτό θα ανατρέψει πραγματικά τις ιδέες μας για το σχηματισμό γαλαξιών».