Μια συσκευή στο ρόβερ της NASA ολοκλήρωσε ένα πείραμα παραγωγής οξυγόνου στον πλανήτη Άρη. Η συσκευή σε μέγεθος τοστιέρας παρήγαγε αρκετό για να συντηρήσει έναν αστροναύτη για λίγες ώρες, δίνοντας ελπίδες για μελλοντικές ανθρώπινες εξερευνήσεις.

Το ρόβερ Perseverance της NASA, το οποίο προσεδαφίστηκε στον κόκκινο πλανήτη τον Φεβρουάριο του 2021, καίει περιοδικά το διοξείδιο του άνθρακα της ατμόσφαιρας για να παράγει μικρές ποσότητες οξυγόνου για περισσότερα από δύο χρόνια. Χρησιμοποιώντας μια συσκευή που δεν είναι μεγαλύτερη από ένα φούρνο μικροκυμάτων, οι επιστήμονες της Διαστημικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ κατάφεραν να εξάγουν συνολικά 122 γραμμάρια οξυγόνου - που μπορούν να συντηρήσουν έναν αστροναύτη για περίπου τρεις ώρες.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Science Alert, περίπου 5g είναι αρκετά για έναν αστροναύτη για 10 λεπτά, δίνοντας την ελπίδα ότι η παραγωγή σε μεγαλύτερη κλίμακα μπορεί ίσως να υποστηρίξει την ανθρώπινη ζωή και να παρέχει καύσιμα πυραύλων κατά τη διάρκεια μελλοντικών εξερευνήσεων. Η συσκευή, που ονομάζεται MOXIE, παρήγαγε οξυγόνο σε 16 διαφορετικές περιπτώσεις από την πρώτη προσπάθεια τον Απρίλιο του 2021 και το αποτέλεσμα ξεπέρασε κατά πολύ τους αρχικούς στόχους της NASA, σύμφωνα με την αναπληρώτρια διοικητή Pam Melroy.

«Οι εντυπωσιακές επιδόσεις του MOXIE δείχνουν ότι είναι εφικτή η εξαγωγή οξυγόνου από την ατμόσφαιρα του Άρη - οξυγόνο που θα μπορούσε να βοηθήσει στην παροχή αναπνεύσιμου αέρα ή καυσίμου πυραύλων σε μελλοντικούς αστροναύτες», δήλωσε η αναπληρώτρια διοικητή Pam Melroy.

«Η ανάπτυξη τεχνολογιών που μας επιτρέπουν να χρησιμοποιούμε τους πόρους στη Σελήνη και τον Άρη είναι ζωτικής σημασίας για την οικοδόμηση μιας μακροπρόθεσμης σεληνιακής παρουσίας, τη δημιουργία μιας ισχυρής σεληνιακής οικονομίας και μας επιτρέπει να υποστηρίξουμε μια αρχική εκστρατεία ανθρώπινης εξερεύνησης στον Άρη», πρόσθεσε.

Στο αποκορύφωμά του, το MOXIE – όπως αναφέρει το Science Alert - δημιούργησε 12 γραμμάρια οξυγόνου σε μια ώρα, που ήταν διπλάσιο του στόχου της NASA, και είχε καθαρότητα τουλάχιστον 98%.