Αλόγιστες είναι οι διαστάσεις που έχει πάρει το φαινόμενο χρήσης του κινητού τηλεφώνου πίσω από το τιμόνι, με πολλούς οδηγούς να αδιαφορούν απροκάλυπτα για τους κινδύνους που εγκυμονεί η συγκεκριμένη ασυνείδητη πρακτική τους.

Η έξαρση του φαινομένου και ο εκθετικά αυξανόμενος αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων που συνδέονται με τη χρήση smartphone εν ώρα οδήγησης αποτελούν καταστάσεις που δεν αφήνουν ασυγκίνητες τις αστυνομικές αρχές της Ευρώπης, οι οποίες εντάσσουν στο «οπλοστάσιό» τους όλο και πιο εξελιγμένα τεχνολογικά μέσα.

Νέες hi-tech κάμερες «χτενίζουν» το οδικό δίκτυο – Πώς λειτουργούν

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν κάποιες νέες hi-tech κάμερες που με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης (AI) «χτενίζουν» το οδικό δίκτυο, με στόχο να πιάσουν στα δίχτυα τους όσους έχουν απασχολημένα τα χέρια τους κρατώντας κινητό τηλέφωνο.

Οι συγκεκριμένες κάμερες, υπό την ονομασία Monocam, ήδη χρησιμοποιούνται στην Ολλανδία, ενώ το τελευταίο διάστημα έχουν πάρει θέση και στη Γερμανία και συγκεκριμένα σε δρόμους του κρατιδίου της Ρηνανίας - Παλατινάτου, στις περιοχές γύρω από την Τριέρη και το Μάιντζ. Η χρήση των καμερών γίνεται στο πλαίσιο ενός πιλοτικού προγράμματος 6μηνης διάρκειας.

Μία από τις μονάδες εδρεύει στον αυτοκινητόδρομο A60, τοποθετημένη πάνω σε μία γέφυρα απ’ όπου παρακολουθεί ακούραστα τη ροή της κυκλοφορίας, αναζητώντας αντικείμενα στο χέρι των οδηγών, την ίδια ώρα που εξετάζουν τη στάση που έχει το σώμα των τελευταίων. Ακόμα, υπάρχει, και η σχετική πινακίδα οδικής σήμανσης που γνωστοποιεί την ύπαρξη της κάμερας.

Με το που εντοπιστεί οδηγός με κινητό στο χέρι, η κάμερα τραβά φωτογραφίες της καμπίνας και της πινακίδας κυκλοφορίας. Στη συνέχεια οι φωτογραφίες αποστέλλονται σε ένα κέντρο της αστυνομίας για να δρομολογηθεί η «τιμωρία» των παρανομούντων οδηγών.

Ενισχύεται η οδική ασφάλεια

Η πιλοτική χρήση των καμερών έχει συνδράμει καθοριστικά στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, χωρίς, ωστόσο, να απουσιάζουν οι αντιδράσεις. Σύμφωνα με έκθεση SWR, πολλοί οδηγοί έχουν εναντιωθεί στη χρήση των καμερών, μετά την επιβολή 327 προστίμων σε διάστημα 46 ημερών.

Όπως υποστηρίζουν πολλοί οδηγοί, η επιτήρηση μέσω καμερών γίνεται χωρίς τη συγκατάθεσή τους και χωρίς να υφίσταται νομική βάση.

Εντός του 2023 θα ολοκληρωθεί η δοκιμαστική χρήση των καμερών στο κρατίδιο της Ρηνανίας-Παλατινάτου, για να ακολουθήσει η πλήρης εφαρμογή του συστήματος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές χώρες περιμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα στοιχεία που θα εξαχθούν από τη δοκιμαστική λειτουργία των συγκεκριμένων καμερών στη Γερμανία, μιας και εξετάζουν το ενδεχόμενο να υιοθετήσουν το εν λόγω μέτρο που θα καταστήσει τους δρόμους ασφαλέστερους.