Για ακόµα µία φορά οι εξελίξεις γύρω από το Εκκλησιαστικό στα Βαλκάνια προκαλούν εντάσεις, µε άγνωστες συνέπειες για την περιοχή. Αυτή τη φορά η νέα κρίση έρχεται από το Μαυροβούνιο, καθώς ο κυβερνητικός σχηµατισµός κατέρρευσε µετά τη συµφωνία µε το Πατριαρχείο της Σερβίας προκειµένου να µην αλλάξει το καθεστώς ως προς την περιουσία των ναών και των µοναστηριών και της εξάρτησης από το Βελιγράδι.

Τα προηγούµενα χρόνια η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου και ο ίδιος ο νυν πρόεδρος, Μίλο Τζουκάνοβιτς, είχαν περιορίσει τους Σέρβους ορθοδόξους ακόµα και µε διώξεις σε βάρος τους και είχαν ζητήσει αυτοκεφαλία, µε στόχο τη µείωση της επιρροής Βελιγραδίου και Μόσχας.

Επί σειρά ετών καταγράφονταν συγκρούσεις µεταξύ αστυνοµικών και ορθοδόξων, οι οποίες στην ουσία έληξαν µε τη συµφωνία της κυβέρνησης Ντρίταν Αµπάζοβιτς µε τον Σέρβο Πατριάρχη, Πορφύριο. Η συµφωνία ισχυροποιούσε τη θέση του Πατριαρχείου της και προστάτευε την περιουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

porfurios
▶ Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΕΡΒΙΑΣ, ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ, ΚΑΙ Ο ΝΤ. ΑΜΠΑΖΟΒΙΤΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΠΙΜΑΧΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ

Ωστόσο, ο πρόεδρος του Μαυροβουνίου, Μίλο Τζουκάνοβιτς, που έχει κατηγορηθεί ότι θέλει να εθνικοποιήσει την εκκλησιαστική περιουσία, χρησιµοποίησε τη συµφωνία για να αποσταθεροποιήσει την κυβέρνηση και να πιέσει για τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών, σύµφωνα µε πολιτικούς αναλυτές.

Το Κοινοβούλιο του Μαυροβουνίου υπερψήφισε την πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, φέρνοντας νέα πολιτική αναταραχή στη χώρα.

Η πρόταση µοµφής υπερψηφίστηκε από 50 βουλευτές, 30 απείχαν της διαδικασίας και µόλις ένας καταψήφισε.

Αρχιτέκτονας της ανεξαρτησίας του Μαυροβουνίου, ο Τζουκάνοβιτς θέλει µε κάθε τρόπο να µειώσει την επιρροή της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στη χώρα του, να εδραιώσει µια ξεχωριστή εθνική ταυτότητα, ακόµα κι αν αυτό σηµαίνει τη δηµιουργία µιας άλλης, ανεξάρτητης Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία δεν θα ελέγχεται από το Πατριαρχείο Μόσχας. Τα θρησκευτικά ζητήµατα στο Μαυροβούνιο, το οποίο ανεξαρτητοποιήθηκε από τη Σερβία το 2006, είναι µία από τις κύριες αιτίες της ανατροπής των τελευταίων δύο κυβερνήσεων.

Το ένα τρίτο των 620.000 κατοίκων της χώρας αυτοπροσδιορίζονται ως Σέρβοι, µε την Ορθόδοξη Εκκλησία όµως, η οποία θεωρείται µεν ισχυρή, αλλά κατηγορείται από τους επικριτές της ότι εξυπηρετεί τα συµφέροντα του Βελιγραδίου και της Ρωσίας.

∆εν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το φιλορωσικό και φιλοσερβικό δηµοκρατικό µέτωπο της αντιπολίτευσης χειροκρότησε την υπογραφή της «ως απόρροια του πολιτικού αγώνα του κόµµατος για τα δικαιώµατα των Σέρβων και της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στη χώρα». Στον αντίποδα, όµως, το φιλοδυτικό DPS του προέδρου, Μίλο Τζουκάνοβιτς, κατέθεσε πρόταση µοµφής κατά της κυβέρνησης, µε αφορµή την υπογραφή του συµβολαίου µε το Σερβικό Πατριαρχείο, µε αποτέλεσµα να προκύψει νέα κρίση στη διακυβέρνηση της χώρας και νέος διχασµός.

Το κακό είναι ότι η νέα κρίση έρχεται σχεδόν ταυτόχρονα µε το Κόσοβο, όπου τα πνεύµατα είναι τεταµένα στην περιοχή όπου ζουν Σέρβοι ορθόδοξοι. Η κυβέρνηση του Κοσόβου έχει καταστρέψει πολλά µοναστήρια και έχει συγκρουστεί άγρια µε τη σερβική κοινότητα.

Για τις φανέλες: Επίθεση Μπαχτσελί στο Φανάρι

Αίσθηση έχει προκαλέσει στο Φανάρι η επίθεση που δέχτηκε από τον κυβερνητικό εταίρο του Ερντογάν, Μπαχτσελί, µε αφορµή µια φανέλα της Τραµπζονσπόρ που δώρισαν στον κ. Βαρθολοµαίο οι Ελληνες παίκτες της οµάδας, Τάσος Μπακασέτας και Μανώλης Σιώπης (φωτ. πάνω δεξ.). Ο κ. Μπαχτσελί αµφισβήτησε την υπόσταση του Οικουµενικού Πατριαρχείου, ανοίγοντας ένα επικίνδυνο κεφάλαιο για την ορθόδοξη κοινότητα: «∆εν υπάρχει οικουµενικό ίδρυµα και περιγραφή θέσης εργασίας στην Τουρκία», υπογράµµισε, ενώ εξηγώντας την άποψή του είπε ότι σύµφωνα µε «τη Συνθήκη της Λωζάννης ο Ελληνας Πατριάρχης στο Φανάρι δεν θα εµπλέκεται σε πολιτικές και διοικητικές υποθέσεις και δεν θα έχει καµία άλλη ιδιότητα παρά µόνον αυτήν του θρησκευτικού αξιωµατούχου στην επαρχία του Φαναρίου, παρέχοντας πνευµατική υπηρεσία στους Ελληνορθόδοξους πολίτες της Τουρκίας». Ολα άρχισαν όταν οι δύο ποδοσφαιριστές, στο πλαίσιο του εορτασµού της Κοιµήσεως της Θεοτόκου στην Παναγία Σουµελά στην Τραπεζούντα, συναντήθηκαν µε τον κ. Βαρθολοµαίο και του δώρισαν από µία φανέλα της οµάδας τους.

vartholomaios

∆ημοσκόπηση: Οι Έλληνες πιστεύουν στον Θεό

Mπορεί να έχει µειωθεί η επιρροή της Εκκλησίας στην κοινωνία, ωστόσο ο Ελληνας πιστεύει στον Θεό, στην Κόλαση και τον Παράδεισο! Στη δηµοσκόπηση του World Values Survey το 44,3% των Ελλήνων ερωτηθέντων απάντησε πως πιστεύει ότι η Κόλαση υπάρχει. Η συγκεκριµένη δηµοσκόπηση, η οποία ξεκίνησε το 2017 και ολοκληρώθηκε το 2021, είναι κοµµάτι ενός παγκόσµιου «πρότζεκτ», που υπάρχει από το 1981. Παρότι η Ελλάδα συµµετείχε για πρώτη φορά, αποτέλεσε µία από τις πρώτες χώρες από τις οποίες συλλέχθηκαν δεδοµένα και απαντήσεις στις σχεδόν 300 ερωτήσεις της δηµοσκόπησης, πολλές εκ των οποίων είχαν να κάνουν µε τη θρησκεία. Περίπου 82% των ερωτηθέντων Ελλήνων δήλωσαν ότι η θρησκεία είναι πολύ ή αρκετά σηµαντική για τους ίδιους, µε το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερµανία να είναι 38,5%, στην Ιαπωνία 14,5% και στο Μαρόκο 98,6%. Όσον αφορά το αν πιστεύουν στον Θεό, 91,7% των Ελλήνων απάντησαν θετικά, µε το ποσοστό να κυµαίνεται εξίσου ή περισσότερο υψηλά σε χώρες όπως η Αργεντινή (92,4%), η Αρµενία (93,5%), η Τουρκία (94,5%), η Βολιβία (97,4%) και το Μπανγκλαντές (99,8%), µεταξύ πολλών άλλων.

ekklisia_2

Αρχαιολογία: Ανακάλυψη για τον Απόστολο Πέτρο

Aρχαιολόγοι στο Ισραήλ υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν τον τόπο όπου γεννήθηκε ο Απόστολος Πέτρος. Πρόκειται για οµάδα επιστηµόνων από το ισραηλινό κολέγιο Kinneret, το κολέγιο Nyack της Νέας Υόρκης και το Κέντρο Μελέτης του Αρχαίου Ιουδαϊσµού και των Αρχών του Χριστιανισµού, οι οποίοι ανακάλυψαν αρχαία επιγραφή σε εκκλησία που φαίνεται ότι ήταν αφιερωµένη στον Αγιο Πέτρο. Οι αρχαιολόγοι από το 2016 έκαναν ανασκαφές στη βόρεια ακτή της Θάλασσας της Γαλιλαίας. Η τελευταία ανακάλυψή τους ήταν ένα µωσαϊκό µε φλοράλ µοτίβο εντός µιας εκκλησίας, το οποίο βρέθηκε για πρώτη φορά το 2019 και φέρει µια επιγραφή που ζητεί τη µεσολάβηση του «αρχηγού και διοικητή των ουράνιων αποστόλων», δηλαδή του Πέτρου. Ο ναός αυτός ήταν η Εκκλησία των Αποστόλων, που χρονολογείται από τη βυζαντινή περίοδο και εντοπίζεται στις εκβολές του Ιορδάνη ποταµού, στη βόρεια ακτή της Θάλασσας της Γαλιλαίας. Ο Απόστολος Πέτρος και άλλοι δύο Απόστολοι, ο Ανδρέας και ο Φίλιππος, είχαν γεννηθεί στη Βηθσαϊδά, σύµφωνα µε το Ευαγγέλιο του Ιωάννη. Οι αρχαιολόγοι και µελετητές της Βίβλου ψάχνουν επί µακρόν το αρχαίο χωριό και έχουν περιορίσει την έρευνα σε τρεις πιθανές τοποθεσίες.