Την απόκτηση αµερικανικών φρεγατών MMSC για την ενίσχυση των από θαλάσσης Ενόπλων ∆υνάµεων φαίνεται να προκρίνει η ελληνική πλευρά, µε το ενδιαφέρον του ελληνικού Πενταγώνου να εκφράζεται, όπως αναµένεται, τις αµέσως επόµενες ηµέρες.

Σύµφωνα µε καλά ενηµερωµένες πηγές των «Π», αναµένεται να αποσταλεί λίαν συντόµως -µπορεί και εντός της εβδοµάδος- από ελληνικής πλευράς προς την αντίστοιχη αµερικανική η Επιστολή Αιτήµατος (Letter of Request / LoR) µε την οποία θα ζητούνται επίσηµα πληροφορίες όχι µόνο για την απόκτηση 4 νέων φρεγατών πολλαπλών αποστολών για την κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών του Πολεµικού Ναυτικού, αλλά γενικότερα για το «νέο» Πολεµικό Ναυτικό της προσεχούς 25ετίας.

Καταγραφη_2

Πρακτικώς, η αποστολή της LoR δεν δεσµεύει την Ελλάδα, αλλά είναι ο υποχρεωτικός «δρόµος» που πρέπει να ακολουθηθεί σύµφωνα µε τη νοµοθεσία των ΗΠΑ, προκειµένου η τελευταία να απαντήσει επισήµως σε όλες τις κρίσιµες ερωτήσεις που έχει θέσει η ελληνική πλευρά, µέσω της σχετικής απόφασης του Ανωτάτου Ναυτικού Συµβουλίου (ΑΝΣ) της 30ής Οκτωβρίου 2020. Βάσει της απόφασης αυτής, µε την LoR επιδιώκονται τα εξής:

1. Η πρόσκτηση 4 σύγχρονων φρεγατών «πολλαπλών αποστολών» (MMSC) της Lockheed Martin, από τις οποίες η πρώτη θα κατασκευαστεί στις ΗΠΑ και οι άλλες 3 σε ελληνικό ναυπηγείο.
2. Ο εκσυγχρονισµός των 4 υφιστάµενων στο Πολεµικού Ναυτικού φρεγατών MEKO-200HN, µε τη µεγαλύτερη να ειναι ήδη 28 ετών, µε τον οποίο επιδιώκεται η οµοιοτυπία µε τις νέες φρεγάτες σε κρίσιµους τοµείς (τακτικό σύστηµα µάχης, ηλεκτρονικά και οπλικά συστήµατα).
3. ∆ωρεά από τις ΗΠΑ ή, έστω, έναντι «συµβολικού τιµήµατος» 2 σηµαντικών µονάδων επιφανείας (κλάσεως «Ticonderoga» ή «Arleigh Burke»), από αυτές που είναι εν ενεργεία µε το Ναυτικό των ΗΠΑ, αλλά προτίθεται να αποσύρει.
4. Προετοιµασία για το µέλλον του Πολεµικού Ναυτικού, µε τη βιοµηχανική συµµετοχή της Ελλάδος σε ποσοστό 1%-2% στο πρόγραµµα της νέας φρεγάτας του Αµερικανικού Ναυτικού FFG(X), µε απώτερο στόχο, εκτός του προφανούς (δουλειά στα ελληνικά ναυπηγεία), την άµεση µελλοντική αντικατάσταση των τελευταίων -τότε- φρεγατών µας τύπου Standard. Ετσι, τότε το Π.Ν. δεν θα χάσει και νέο -πολύτιµο- χρόνο, αλλά θα επιλέξει φρεγάτα που ήδη θα γνωρίζουν άριστα τόσο το ίδιο όσο και η εγχώρια αµυντική βιοµηχανία

ΠΛΗΡΕΣ ΠΑΚΕΤΟ

Όλο το προαναφερθέν «πακέτο» αφορά ουσιαστικώς 10 πλοία (4 νέα, 4 εκσυγχρονισµένα και 2 της ενδιαµέσου λύσεως) και κοστολογείται περί τα 5,5 δισεκατοµµύρια σε βάθος χρόνου τουλάχιστον 15ετίας, µεγάλο τµήµα του οποίου θα αποπληρωθεί µε FMF (Foreign Military Founds), δηλ. µε διευκολύνσεις δανεισµού/αποπληρωµής από πλευράς των ΗΠΑ. Επίσης, το πιο σηµαντικό, θα αφορά διακρατική συµφωνία (GtG) του Ελληνικού ∆ηµοσίου µε το Αµερικανικό Ναυτικό, που θα είναι υπόλογο για την υλοποίησή του, και όχι µε την κατασκευάστρια εταιρεία.

«Πρόκειται για πλήρες “πακέτο”, που αφορά το σήµερα και το αύριο του Π.Ν., µε 10 µονάδες συνολικά, ευκολίες πληρωµής, ενδιάµεση λύση και σηµαντική εγχώρια βιοµηχανική συµµετοχή», τόνισε στα «Π» υψηλόβαθµη ναυτική πηγή, προσθέτοντας: «Ασφαλώς η γαλλική φρεγάτα είναι πολύ καλή ως πλοίο και µε τα οπλικά της συστήµατα, αλλά ήταν 2,5 δισ. ευρώ για 2 πλοία και όπλα, χωρίς ενδιάµεση λύση, ενώ επίσης δεν υπήρχε και ελληνική βιοµηχανική συµµετοχή, αφού οι 2 φρεγάτες θα κατασκευάζονταν στη Γαλλία, για να τις πάρουµε το δυνατόν πιο γρήγορα. Σε κάθε περίπτωση, είναι στο χέρι της ελληνικής κυβέρνησης να λάβει τις αποφάσεις της. Εµείς, µε τη σύνταξη και αποστολή της LoR προς τους Αµερικανούς και την αναµενόµενη από αυτούς επίσηµη απάντηση τους προσεχείς µήνες, της παρέχουµε όλες τις δυνατότητες επιλογής».

Σηµειώνεται ότι η LoR αφορά τη φρεγάτα MMSC (Multi Mission Surface Combatant), που είναι ακριβώς ίδιο πλοίο µε τις φρεγάτες «παράκτιων αποστολών» (Littoral Combat Ship / LCS), κλάσεως «Freedom», που υπηρετούν ήδη στο Ναυτικό των ΗΠΑ και παραγγέλθηκαν από τη Σαουδική Αραβία, µόνο που, αντί για το «πακέτο» Littoral (παράκτιων) αποστολών, «φοράνε» το «πακέτο» Multi Mission (πολλαπλού ρόλου). Επίσης, ναυτικές πηγές διευκρίνιζαν στα «Π» ότι οι διαπραγµατεύσεις για τις αµερικανικές φρεγάτες διεξάγονταν παράλληλα µε αυτές µε τη Naval Group, καθώς -όπως λένεαρχικός σκοπός του Π.Ν. ήταν η αγορά 2 γαλλικών Belh@rra και λίγο αργότερα 4 αµερικανικών MMSC. Οι ίδιες πηγές, όταν τους ρωτήσαµε σχετικά, δεν έδειξαν να ανησυχούν ιδιαιτέρως µε τα προβλήµατα που εµφανίζονται στην αρχή µε το νέο υδροτζέ τ προωστήριο σκεύος των MMSC, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «κάθε νέο πλοίο και νέο σύστηµα στην αρχή έχει τα “παιδικά προβλήµατά” του, που επιλύονται γρήγορα. Τα ίδια έλεγαν κάποιοι και σ’ εµάς για τα “υποβρύχια που γέρνουν” και είναι οι ίδιοι που τώρα τα εκθειάζουν ως κυρίαρχους του Αιγαίου».